Hvad leder du efter?

Elitestrategi i military: Dansk militarysport har potentiale

Eliteafdelingen i Dansk Ride Forbund arbejder hele tiden på, at de danske ryttere, skal få de bedste muligheder for at udvikle deres potentiale indenfor sporten. Det gælder også i militarysporten, hvor eliteafdelingen netop har lanceret en ny ”elitestrategi”. Som en del af elitestrategien, etableres der en elitesparringsgruppe og ”potentialegrupper”. Håbet er, at man gennem en struktureret tilgang og arbejde med grupperne og deres deltagere, kan give militarysporten et løft.

Peter Flarup på Fascination - Photo by © Leszek Wójcik

Det er vores klare overbevisning, at militarysporten i Danmark har et uudnyttet potentiale – også på eliteniveau. Vi har pt. en smal A-gruppe, men der er mange ryttere og personer i og omkring militarysporten, som både kan og vil satse på military. Vores nye strategi indeholder nye tiltag, som skal være med til at udvikle sporten på lang sigt” fortæller elitesportschef for springning og military, Annette Mosegaard.

Elitesparringsgruppe med erfarne militaryfolk
Elitesparringsgruppen består af fem udvalgte personer med stor erfaring indenfor militarysporten samt holdleder Kerstin Dallman og elitesportschef Annette. Gruppens medlemmer udskiftes løbende hvert og hvert andet år. Første møde er allerede afholdt. Gruppemedlemmerne, som skal hjælpe med at udvikle militarysporten i år 2023/2024, består af:

• Jan Juul, formand for militaryudvalget
  • Peter Flarup, A-bruttogrupperytter
  • Lærke Larsen, militarytræner
  • Tia Lundemose, militarystævnearrangør
  • Stefan Mogensen, militaryofficial
  • Kerstin Dallman, holdleder i military
  • Annette Mosegaard, elitesportschef i springning og military

A-gruppen bibeholdes og to nye potentialegrupper ser dagens lys
A-gruppen i military består i øjeblikket af en lille, men dygtig skare. Gruppen består af de tre ryttere Peter Flarup, Mia Hastrup og Hanne Ramsgaard, som alle har stor erfaring med både 4- og 5-stjernede stævner. Denne gruppe bibeholdes i den nye elitestrategi, mens der fremadrettet også arbejdes med to potentialegrupper - en for hhv. unge ryttere (pony-, U18- og U21-ryttere) og en for seniorryttere. Samlet set består potentialegrupperne af 24 ryttere.

Grupperne etableres for at give rytterne, som anses for på sigt at have potentiale til at repræsentere Danmark ved større mesterskaber m.fl., en langsigtet udviklingsmulighed. Som en del af elitestrategien deltager rytterne fra potentialegrupperne i et udviklingsprogram, hvor de løbende vil være i dialog med holdleder Kerstin Dallman. Som noget nyt er der etableret et samarbejde med militaryrytter Jakob Binder-Struck. Jakob har gennem hele sit liv været en del af militarysporten og selv konkurreret på 3-stjernet niveau. Til dagligt er han bosat i tyskland, hvor han har en tæt tilknytning til den tyske militarysport. Jakob skal bidrage til den nye elitestrategi med træning af rytterne i potentialegrupperne.

Introduktionssamling i Vejle og Hasle
Udviklingsgrupperne samles for første gang den 2. og 3. december 2023 i Vejle og Hasle. Her modtager rytterne første undervisning af Jakob og de første individuelle udviklingssamtaler afholdes. Rytterne mødes atter igen i januar i Danmark, mens der i marts måned vil være samling ved terrænbanen ved Luhmülen i Tyskland.

Vi tror på, at Jakob Binder-Struck er den helt rigtige til at hjælpe med at udvikle dansk militarysport” udtaler Kerstin Dallmann. ”Jakob har et indgående kendskab til sporten og de tre discipliner, derudover kan vi også få glæde af Jakobs tilknytning til den tyske militarysport, og de muligheder det kan give. Jeg glæder mig meget til at samarbejde med Jakob”.

Du kan se, hvem der er i potentialegrupperne på DRF’s hjemmeside lige her.