Ny kampagne skal rydde op i skilteskoven

Oplever I mange skilte, bomme og lign. på jeres rideture i naturen? Friluftsrådet opfordrer i en ny kampagne ”Gå Nye Veje – stop skilteskoven” danskerne til at indberette de barrierer, de møder i naturen.

I dag lancerer Friluftsrådet kampagnen ”Gå Nye Veje – stop skilteskoven”. Formålet er at give alle danskere god adgang til at kunne opleve vores natur. Det har vi ikke i dag, hvor op til 80.000 barrierer rundt om i naturen forhindrer os i at færdes eller gør os i tvivl om, hvorvidt vi har ret til at gå, cykle, ride og i det hele taget være der.

Friluftsrådet vil gøre op med de mange ofte ulovlige barrierer. Derfor har de oprettet hjemmesiden gaanyeveje.dk, hvor de opfordrer alle til at registrere de barrierer, de møder i naturen – eksempelvis låger, bomme, væltede træer og især skilte. Skilte udgør ifølge en undersøgelse over halvdelen af barriererne i naturen.

For hver indsendt barriere på hjemmesiden vurderer Friluftsrådet, om den skal videre til tjek hos kommunerne, som er dem, der afgør, om en barriere er ulovlig og skal fjernes.

Læs mere om kampagnen Gå Nye Veje – stop skilteskoven her.