Hvad leder du efter?

EM-eufori: Bronze til Cathrine Dufour og Bohemian

For fjerde gang i karrieren vandt Cathrine Dufour sent i aftes individuel bronze ved EM i dressur, men for første gang nogensinde var det i samarbejde med Bohemian. Parret leverede en noget nær perfekt præstation, og kun 0,6% adskilte dem fra sølvet.

New column

Det var en gennemført fornøjelse at se Cathrine og Bohemians bronzeridt, hvor de nærmest hele vejen igennem lå foran tyske Isabell Werth og Weihegold, og det var kun en lille misforståelse mellem parret i den allersidste overgang mellem piaffe og passage, der gjorde, at det blev en medalje af bronze og ikke af sølv. Med 81,079% sluttede de nemlig kun 0,6% under Isabell Werth og Weihegold, der tog sølvet med 81,702%, imens tyske Jessica Von Bredow-Werndl og Dalera red sig sikkert til guldet med hele 84.271%.

Bedste resultater siden EM i Göteborg
Her til morgen fortæller holdleder Anne-Mette Binder, at det fortsat næsten ikke er til at få armene ned efter i går: ”Det har på alle måder været endnu en fantastisk dag på kontoret, så at sige, og man kniber sig selv i armen i forhold til rytternes præstationer endnu en gang. Vi har haft alle fire ryttere med i Grand Prix Special, og nu står vi i den situation, at vi – udover Cathrines fantastiske individuelle bronzemedalje – har hele tre ryttere med til kürfinalen på lørdag. Det er det bedste resultat siden EM i Göteborg i 2017, mig bekendt, og det er jo helt fantastisk”, understreger hun. Både Daniel Bachmann Andersen, Nanna Skodborg Merrald og Cathrine Dufour er altså kvalificerede til lørdagens Grand Prix Freestyle, og deres starttider samt resultater vil kunne ses her, så snart de er offentliggjort.

Konkurrenterne føler presset
De seneste dages danske præstationer, som altså nu har resulteret i både hold- og individuel bronze, vidner for alvor om, at Danmark står stærkt som dressurnation, fremhæver Anne-Mette: ”Selvom vi kun kan mønstre omkring fem millioner indbyggere i Danmark, har vi en meget bred trup, hvilket vi har bevist ved at have hele tre nye heste med på holdet, som ikke var i indsats i Tokyo. Det bliver bemærket af vores nærmeste konkurrenter, som uopfordret og med lige dele anerkendende roser og bekymrede miner – på den positive måde – giver udtryk for, at de føler sig truede, om man så må sige. Det er om noget en bekræftelse af, at vi ligger i den absolutte verdenstop.”

Nu er fokus på U25 og på at fejre resultaterne
I dag og i morgen er det så U25-rytterne, der skal i aktion, når der rides om individuelle medaljer i Grand Prix: ”Vi ser frem til to dage i U25-rytternes tegn, og nu er det dem, der er 100% fokus på. De var jo kun et mulehår fra hold-bronze forleden, så nu skal det blive spændende at følge dem i den individuelle konkurrence”, fortæller Anne-Mette og afslører desuden, at der heldigvis også bliver plads til lidt fejring af de flotte resultater: ”I aften har vi arrangeret en fællesspisning for alle ryttere, grooms, trænere, hesteejere, familiemedlemmer osv., hvor vi skal fejre alle resultaterne indtil nu, og her bliver vi ikke færre end 38 personer. Planen er, at vi spiser noget god mad, griner, hygger os, og måske synger vi en lille sang, for vi har i dén grad noget at fejre.”

Du kan fortsat følge med i starttider og resultater her, og vil du se med live fra konkurrencerne, kan du gøre det via ClipMyHorse.