Grønt lys til afvikling af stævner for seniorryttere i springning med rytterkategori 6

Snart skriver kalenderen 1. marts, og det betyder, at stævneaktiviteten har været nærmest lig nul i snart tre måneder. Mange af os tripper for at kunne komme i gang, og det ser nu ud til, at det kan lade sig gøre for landets bedste springryttere, da disse er undtaget fra forsamlingsforbuddet jf. Kulturministeriets bekendtgørelse om professionel idræt. DRF har derfor i samarbejde med DIF fået defineret professionelle idrætsudøvere på højeste nationale niveau i springning til at være seniorryttere tilhørende rytterkategori 6 – dog først fra det år, rytteren fylder 22.

New column

”DRF’s administration har i samarbejde med Springudvalget været i dialog med en række stævnearrangører omkring afvikling af sådanne stævner i springning, ligesom vi har informeret alle senior-springryttere med rytterkategori 6 om muligheden. Vi har fået mange positive tilbagemeldinger på tiltaget, og derfor går vi nu videre med idéen. Vi har naturligvis også kigget ind i, om det ville være realistisk at lave lignende tiltag i de andre elitediscipliner, men det har ikke været tilfældet” fortæller Klub & Sportschef Anne Silfwander.

I løbet af de kommende dage vil der således blive tilføjet et eller flere stævner til GO!-fanen på rideforbund.dk, som det altså vil være muligt for de omtalte senior-springryttere med rytterkategori 6 at tilmelde sig. Vi melder naturligvis nærmere ud, så snart propositionerne er godkendt, og der er åbnet for tilmelding.

Vi er klar over, at der sidder rigtig mange ryttere derude, som har brændende ønsker om at komme ud at starte stævner igen, men som ikke er omfattet af undtagelsen for professionelle idrætsudøvere, og til jer kan vi kun sige, at vi godt forstår jeres frustration. Hvis vi på nogen måde kunne få lov til at afvikle stævner for flere, ville vi selvfølgelig gøre det, men lige nu er det fælles for al idræt under DIF, at det kun er professionelle idrætsudøvere, der er undtaget fra forsamlingsforbuddet, og som der altså kan afvikles stævner for.

Vi er glade for på nuværende tidspunkt at kunne åbne lidt op for en lille gruppe ryttere, og så ser bare vi ellers frem til, at der forhåbentlig snart kan afvikles stævner for ALLE igen.

Læs mere om DIF’s definition af professionel idræt her.