Hvad leder du efter?

Nye terrænspring til Søborggård Rideklub

Hos Søborggård Rideklub er military i højsædet, og derfor var der ingen tvivl om, at det var nye terrænspring, klubben skulle søge tilskud til, da det blev muligt at søge Trolle Company og Dansk Ride Forbunds Aktive sammen-pulje.

Materialerne ligger klar, og efter jul går klubbens elever og forældre for alvor i gang med at bygge de nye terrænspring, så de er klar, når udendørssæsonen starter. Hos Søborggård Rideklub ønsker de især at engagere og inkludere forældrene til klubbens elevskoleryttere og parter, og derfor er byggeprojektet netop tiltænkt dette. ”Vi har bygget et par terrænspring, men efter jul bliver alle medlemmer, elevskoleryttere og forældre inviteret til at komme og hjælpe med at bygge flere. Vi forsøger at inkludere forældrene i det, da vi gerne vil skabe et engagement hos forældrene og inkludere dem i det, der sker her i klubben,” fortæller Søborggård Rideklubs stævneansvarlige Sofie Gøtzsche Larsen.

Spring til de mindre ryttere
Klubben arrangerer militarystævner helt ned til 50cm, og derfor har det været en prioritet for dem at bruge tilskuddet til de mindre spring, som også kan bruges til klubbens yngre ryttere. ”Vi har en mange store terrænspring fra 80cm og op, som vi nu bygger i en lavere udgave. Ved at lave forskellige typer af forhindringer bliver rytterne også uddannet bedre, og deres teknik bliver udfordret på banen,” fortæller Sofie. Og klubben har selvfølgelig inkluderet militaryrytterne i beslutningen om, hvilke terrænspring, der skulle købes ind til: ”Da vi fik tilskuddet, gik os, der i forvejen står for at bygge baner til stævner, sammen for at få klarlagt, hvilke nye terrænspring, der var behov for. Det var vigtigt for os, at springene bliver bygget, så de er flytbare, og så skal de selvfølgelig også kunne bidrage til nogle spændende baner, så både vores faste ryttere og ryttere udefra synes, det er sjovt at komme og ride military hos os. Derefter forhørte vi os hos de mere erfarne militaryryttere i klubben, hvad de som nybegyndere havde haft brug for i forhold til spring, og så snakkede vores militaryunderviser selvfølgelig med vores elever om, hvilke af de store forhindringer de kunne tænke sig blev lavet på deres niveau,” forklarer Sofie. Med de nye flytbare spring vil det være muligt for klubben løbende at lave nye baner i den kommende sæson, så de kan gøre det spændende for både egne ryttere og ryttere udefra at ride hos Søborggård Rideklub, og samtidig har de også mulighed for at rykke springene indendørs i vintersæsonen, så rytterne stadig har mulighed for at træne.

Læs løbende flere portrætter af klubber, der fik støtte fra Aktive sammen-puljen her.