Hvad leder du efter?

Martine og Sigurd fra Egene Rideklub genopbygger Birkerød Ridecenter

Martine Sandberg og Sigurd Nielsen, som er kendte fra Egene Rideklub, overtog i oktober 2023 Birkerød Ridecenter. Målet er at genopbygge de fantastiske faciliteter, så stedet kan blive et center for uddannelse af ryttere på alle niveauer. Birkerød Ridecenter er smukt beliggende ved Furesøen i Bistrup i Rudersdal Kommune og har både en pensionærstald og en elevskole. Da Martine og Sigurd i forvejen driver Egene Ridecenter, vil der være et tæt samarbejde og koordinering mellem de to ridecentre.

Et ønske om at fremtidssikre sporten
Det er et stort ønske om at få flere børn og unge ind i ridesporten, og derved fremtidssikre sporten, som driver de to ildsjæle. ”Vi ønsker at dele vores store passion for heste og for ridesporten, og gøre vores til at vi kan fortsætte med at udvikle de næste generationer af ryttere,” fortæller Martine. Det er hendes ønske at få elevskolen på Birkerød til at blive lige så vellidt og populær som Egenes, hvor der i mange år har været lange ventelister. Det er takket være den høje trivsel, fokus på dyrevelfærd, sammenholdet og aktivitetsniveauet, samt kvaliteten i både undervisningen og hos ponyerne og hestene at ventelisterne er blevet så lange, mener Martine.

Certificeringer er vigtige for klubben
Egene Rideklubs elevskole er certificeret af DRF, og det er planen at elevskolen på Birkerød også skal certificeres. ”For at understrege hvor vigtigt vi finder sikkerheden på Egene Rideklub, har vi valgt at lade os sikkerhedscertificere af Dansk Ride Forbund,” fortæller Martine Sandberg. Med DRF’s sikkerhedscertificering lever klubben op til en række høje krav og standarder, der sikrer rideklubbens medlemmer og øvrige gæster og brugere, optimale sikkerhedsmæssige forhold både i dagligdagen, ved aktiviteter samt stævner.

Med DRF’s Elevskolecertificering er der fokus på at levere en elevskole af høj kvalitet, hvor udgangspunktet er veluddannede trænere, niveautilpasset undervisning og et fornuftigt hestemateriale. Elevskolens undervisere skal have en uddannelsesmæssig baggrund, der sikrer at underviserens forudsætning for at kunne varetage rideundervisning på elevskoleniveau er forsvarligt – dette gælder både ridetekniske færdigheder, hestevelfærdsmæssig viden samt undervisningsfaglig og -etisk indsigt og forståelse.

Derfor har bestyrelsen ansat Nicoline Dirach Hallgren som daglig leder for Birkerød Ridecenter, og til at være ansvarlig for elevskolen og alle ponyernes velfærd. Målet i elevskolen er at tilbyde kompetent undervisning til alle i en rar og pædagogisk atmosfære med på den enkelte rytters niveau. Børn og unge skal lære at ride og at omgås ponyerne på bedste vis.

Vi lægger vægt på godt kammeratskab og socialt samvær, og at alle hjælper hinanden. Vi tror på, at man får det bedre ved at lægge skærmen fra sig, komme ud blandt andre børn og unge og mærke den afstressende stemning man får af at være i en stald, ude i naturen og sammen med hestene,” afslutter Martine og Sigurd.