Hvad leder du efter?

Hos ’Årets Klub’ 2020 har COVID-19 ikke været en hindring

Prisen som ’Årets Klub’ bliver uddelt i forbindelse med årets repræsentantskabsmøde og gives til en klub, som gør en helt særlig indsats, og som kan være en inspirationskilde for andre klubber. I 2020 blev det Stevns Rideklub i distrikt 3, der løb med titlen og den tilhørende præmie på 20.000 kr. Vi tegner et portræt af klubben her.

Lørdag den 17. april 2021 fandt årets repræsentantskabsmøde sted online. Her blev det offentliggjort, at det nu er Stevns Rideklub, der kan kalde sig ’Årets Klub’ 2020. Hos Stevns Rideklub har de i løbet af det seneste år formået at gå fra 27 til 52 medlemmer, og klubben er kommet ud af 2020 med det største økonomiske overskud i mange år. Alt sammen takket være deres kreative og positive indstilling under COVID-19.

Stigning i antal medlemmer
Stevns Rideklub blev indstillet af klubbens kasserer Louise Jensen på opfordring af en forælder til en af klubbens medlemmer. I indstillingen skrev Louise bl.a.: ”Stevns Rideklub er en lille klub, der gik ud af 2019 med 27 medlemmer. I 2020 har vi haft meget stort fokus på at få nye medlemmer og på at gøre noget godt for de eksisterende. (...) Vi afslutter 2020 med en stigning i medlemmer fra 27 til 52 samt næsten 200 nye likes på vores Facebookside”. Og det kan næppe undre nogen, hvorfor klubben har formået at skaffe flere medlemmer i en ellers svær tid. Hos Stevns Rideklub er deres klare fokus nemlig medlemmerne – nye som gamle – hvilket afspejles i den mangfoldighed af aktiviteter, som klubben arrangerer for dem. ”Vi har klubdag hver torsdag, hvor vi har ridehuset fra kl. 17:00 – 20:00. Så laver vi enten noget aktivitet i form af bomtræning eller miljøtræning, og ellers kan dem, der ikke står på stedet, men som er medlem af klubben, komme og ride,” fortæller Louise. Udover de ugentlige aktiviteter har klubben, med inspiration fra medlemmerne, afholdt dressurkursus med John Hvalsøe Saul, redet fællestur, haft besøg af Horse Park Denmark og samlet skrald i samarbejde med Ren Natur.

Online-aktiviteter blev et hit
Da Danmark lukkede ned den 11. marts 2020 var klubben klar over, at de måtte tænke ud af boksen for at overleve rent økonomisk, og allerede den 24. marts havde de fået stablet online dressurbedømmelser på benene. Det blev til hele 145 online deltagere fordelt over en længere periode, og klubben kom ud med et overskud på knapt kr. 3.000.-. ”Der var meget stor opbakning til vores første online bedømmelse. Specielt fordi det var så nyt. Vi sendte efterfølgende vores kritikker, som vi havde konverteret til Excel, til Roskilde Rideklub, der også ønskede at holde online bedømmelse. Roskilde Rideklub havde så prøvet at holde et online ridt, og her kunne vi så bruge deres erfaringer. Vi har efterfølgende afholdt fire ridt, og det er også en kæmpe succes,” fortæller Louise og fortsætter: ”Vi har bl.a. holdt et juleridt, der varede hele december måned, og så har vi lige haft fastelavnsridt. Et ridt foregår således, at du rider en tur, og så er du tilmeldt en klasse, f.eks. 1-5 kilometer, og så tracker du din rute på din telefon. Hvis ridtet er en skattejagt, så får du nogle poster, som du skal finde, f.eks. en kat, en hund, et flag osv. Dem skal du så tage billeder af, og når vi så modtager dokumentation, og det er godkendt, så modtager du et diplom og en rosette”. Klubbens online ridt har været en stor succes, og selv når COVID-19 engang er ovre, har klubben intentioner om at fortsætte med de populære ridt.

Drømmer om ny bane
Kort før COVID-19 lukkede Danmark ned i første omgang, blev klubbens eneste udendørsbane nedlagt i forbindelse med en renovering og udvidelse af banen. Den nye bane stod dog langt fra færdig, da nedlukningen trådte i kraft, og klubben måtte hurtigt stable en brugbar bane på benene. I fremtiden drømmer klubben om at lave en stor multibane, der både kan danne ramme om dressurstævner, hvor de kan have flere klasser på samme tid, samt store springstævner. Og endnu engang viser klubben, at de formår at tænke ud af boksen. Deres næste mål er nemlig at holde store springstævner, og klubben påtænker at lave en springbane i en del af den skov, som ligger tæt op ad klubbens udendørsbane.

Lille klub med stort sammenhold
Qua klubbens størrelse har man et tæt forhold til hinanden, og der bliver lyttet til medlemmerne, når der skal tages beslutninger om fremtidige aktiviteter og generelle ønsker til forbedringer i klubben. Eksempelvis stod klubbens bestyrelse mellem jul og nytår og satte nye spejle op i ridehuset på opfordring fra medlemmerne. Og sammenholdet i klubben er heller ikke til at tage fejl af. Når der f.eks. er arbejdsweekend i klubben, står samtlige medlemmer klar til at hjælpe til i klubben, og på samme måde er medlemmerne også klar til at ride en hyggelig fællestur sammen efterfulgt at sodavand i stalden, hvor der er tid til, at alle får hilst og snakket med hinanden.

Dét skal de 20.000 bruges til
Med titlen som ’Årets Klub’ følger også en præmie på 20.000 kr., men klubben har endnu ikke 100% besluttet sig for, hvad de præcis skal bruges til. ”Den nye udendørsbane står højt på ønskelisten, så det er ikke utænkeligt, at pengene skal gå til den. Derudover er nye spring til klubben også et stort ønske,” fortæller Louise og fortsætter: ”Især springdommerne, der har været herude forbi, er meget begejstrede for vores planer om den nye store multibane, fordi den vil gøre det muligt for os at holde store stævner. Så må vi se, om vi som en lille klub, tør kaste os ud i det,” afslutter hun med et smil på læben.

Fra alle os i Dansk Ride Forbund skal der endnu en gang lyde et kæmpe tillykke til Stevns Rideklub med titlen som ’Årets Klub’ – det er absolut velfortjent. Vi håber, at mange af vores klubber rundt omkring i landet kan lade sig inspirere og motivere af deres historie.

Se portrættet inkl. fotos samt portrætter af tidligere modtagere af klubprisen her.