Hvad leder du efter?

Military: 1 individuel plads til Danmark ved OL

På baggrund af Peter Flarups resultater med Fascination i 2023 har Danmark fået tildelt en individuel plads til OL i military i Paris. For at komme i betragtning til denne plads, skal rytterne være på DRF’s og DIF’s ”OL longlist”.

For at komme på OL longlisten i military 2024 skal rytteren have mesterskabserfaring på min. CSI4-L*-niveau og/eller gennemført min. et CSI4-L*-stævne i perioden 1. maj 2023 – 27. marts 2024.

Disse krav opfyldes af fire danske ryttere:

• Hanne Ramsgaard
  • Mia Hastrup
  • Peter Flarup
  • Sara Bech Strøm

Den 17. juni 2024 tildeles den individuelle plads – og det er altså blandt rytterne på longlisten, at ekvipagen skal findes. Pladsen tildeles den ekvipage, der har opfyldt FEI’s MER-kvalifikationskrav pr. 16. juni 2024, samt opfylder de udtagelseskriterier, der er opsat af DRF i samarbejde med DIF.  Udtagelseskriterierne har til formål at sikre, at den endelige udtagelse så vidt muligt sker på et objektivt grundlag samt sikre det bedst mulige resultat ved OL 2024 - alt sammen under hensyntagen til hestevelfærd i sporten.

Skærpede krav fra de nationale forbund
Vi har arbejdet på at opsætte nogle objektive udtagelseskriterier, der svarer til en placering i den bedste halvdel ved OL. Kriterierne er som udgangspunkt defineret ved at se på det internationale niveau, der har været ved de seneste mesterskaber. Vi har opsat strammere kriterier, end der gælder for at opnå en MER-kvalifikation i FEI. Disse kriterier vil sikre, at vi sender den bedste ekvipage, men kriterierne kan også betyde, at der kan opstå en situation, hvor vi ikke sender en ekvipage til OL” fortæller holdleder Kerstin Dallmann og fortsætter: ”Rytterne gør en stor og fokuseret indsats og alle på longlisten har gode trænings- og stævneplaner. Det er meget positivt, og hvis det fortsætter sådan, så kan vi se frem imod et spændendende OL for dansk military.

DRF har fokus på den langsigtede udvikling af militarysporten og har derfor igangsat en række nye aktiviter. ”Vi tror på, at mange flere danske ryttere kan få glæde ved og opnå resultater i militarysporten” udtaler elitechef Annette Mosegaard og fortsætter: ” At vi har opsat nogle stramme kriterier for at repræsentere Danmark til OL i military, skal også ses, i lyset af de langsigtede planer vi har for sporten – herunder at Danmark bliver repræsenteret med fuldt hold til de kommende EM, VM og OL”.