OL-eufori i den danske lejr: Nanna og Cathrine gav konkurrenterne kamp til stregen

Så er dressurridningen ved de olympiske lege for alvor skudt i gang, og hvilken start de danske ryttere fik sig. Nanna Skodborg Merrald og Blue Hors Zack indkasserede imponerende 73,168% for deres ridt og endte på en foreløbig 9. plads, og Cathrine Dufour og Bohemian viste ekvipagens sædvanlige overskud og harmoni og blev belønnet med hele 81,056% og en foreløbig 2. plads. I morgen venter anden afdeling af Grand Prixen, hvor Carina Cassøe Krüth og Heiline’s Danciera skal i ilden.

New column

(Nanna Skodborg og Blue Hors Zack - Foto: Dirk Caremans)

Flot OL-debut til Nanna og Zack
Parret var anden ekvipage på banen, og allerede fra start viste de flotte og harmoniske takter. Programmet bød på mange højdepunkter, herunder bl.a. den første parade og tilhørende tilbagetrædning, zig-zag’en og etter-changementerne. Desværre indløb der en enkelt fejl i toer-changementerne, som trak lidt ned, men parrets OL-debut må siges at være mere end godkendt med en score på 73,168% og en samlet 9. plads foreløbigt. Det betyder, at det endnu ikke er afgjort, om de går videre til onsdagens individuelle kür-finale.

New column

(Cathrine Dufour og Bohemian - Foto: Dirk Caremans)

Cathrine og Bohemian i topform
For de flestes vedkommende gav det nok et ekstra sug i maven, lige inden Cathrine og Bohemian red ind på banen, med tanke på ekvipagens erfaring fra stævnet i Compiègne tidligere på sæsonen. Men parret udstrålede deres sædvanlige ro, overskud og harmoni fra første takt, og de leverede et fremragende ridt, hvor det kun var tilbagetrædningen i starten af programmet, der drillede dem lidt. Dommerne kvitterede da også med hele 81,056%, hvilket sikrede parret direkte adgang til den individuelle kür-finale på onsdag.

En stor forløsning at være i gang
Holdleder Anne-Mette Binder fortæller, at stemningen i den danske lejr er noget nær euforisk efter dagens to ridt. ”Det er en kæmpe forløsning at være kommet så godt fra start, og både Nathalie og jeg er helt vildt stolte af Nanna og Cathrine. Det er fantastisk at se, at de mange forberedelser og den nøje tilrettelagte træning frem mod i dag har givet pote, og det tyder allerede nu godt både individuelt og i forhold til holdkonkurrencen. Nu glæder vi os bare endnu mere til at opleve Carina og Danciera danse igennem Grand Prixen i morgen, hvor de uden tvivl kommer til at shine”. Udover landstrænerteamet, rytterne og deres grooms er en række af hesteejerne og rytternes daglige trænere nu også ankommet til Tokyo, og kombineret med den store opbakning hjemmefra via bl.a. sociale medier, har det betydet, at stemningen og fællesskabsfølelsen i den danske dressurlejr er helt i top, og det er meget værdsat: ”På vegne af alle på holdet; tusind tak for den store opbakning. Den er absolut uundværlig”, afslutter Anne-Mette.

Søndagen bliver afgørende både individuelt og i holdkonkurrencen
I morgen kl. 11.12 dansk tid rider Carina Cassøe Krüth og Heiline’s Danciera på banen, og det bliver en afgørende dag for alle OL-rytterne både individuelt og i holdsammenhæng. Det er nemlig kun de to bedste ekvipager fra hver gruppe i Grand Prixen samt de øvrige seks bedste ekvipager, der går videre til den individuelle kür-finale på onsdag, og det er kun de otte bedste hold – baseret på Grand Prixen – der går videre til holdfinalen i Grand Prix Special på tirsdag. Der er altså garanteret spænding og ridning på absolut topplan igen i morgen, og du kan følge med direkte på DR2 fra kl. 10.