Udelukkende karantæneheste, der er smittede med EHV1 i Danmark

Dansk Ride Forbund indberettede fredag til FEI, at der er konstateret EHV1-positive heste i to besætninger, som er i karantæne. Det drejer sig om besætninger med heste, der er vendt hjem fra hhv. Valencia og Vejer de la Frontera. Begge besætninger er gået direkte i karantæne ved hjemkomst fra stævnepladserne, og det betyder, at der ikke har været risiko for spredning til andre heste i Danmark.

New column

Tæt samarbejde mellem DRF og FEI
Siden hestene fra de udenlandske stævnepladser er vendt hjem til Danmark i karantæne, er de alle blevet monitoreret meget nøje pga. risikoen for, at de kan være blevet smittet med EHV1. DRF informerer løbende FEI om forekomst af smitte nationalt, når der foreligger validerede prøvesvar. Fredag informerede DRF således FEI om, at der nu var validerede prøvesvar fra heste hjemkommet fra stævner i hhv. Valencia og Vejer de la Frontera. FEI tilføjede fredag eftermiddag de validerede smittetilfælde til deres timeline over smitteudbruddet.

Fortsat styr på karantænerne
DRF’s veterinærkonsulent Mette Uldahl understreger, at de to besætninger ikke som sådan giver anledning til yderligere bekymring, da de er fundet blandt de isolerede stævneheste: ”Selvom det er alvorligt, at vi har to besætninger med test-positive heste, så er det ikke overraskende. Vi vidste, at der var en risiko for, at hestene kunne have bragt smitte med hjem fra stævnerne, så det understreger blot vigtigheden af, at hestene er kommet direkte hjem i karantæne.” Hun roser desuden rytterne for deres håndtering af situationen og overholdelse af de strenge karantæneregler. Hvis der opstår ændringer i den nuværende status, vil DRF give besked, da transparens i håndtering af alle udbrud af smitsom sygdom er afgørende for at kunne begrænse spredning mest muligt.

Find flere informationer om EHV1-udbruddet her.