Flotte individuelle OL-præstationer fra de danske dressurryttere

Den individuelle OL-finale er nu overstået, og Cathrine Dufour, Carina Cassøe Krüth og Nanna Skodborg Merrald endte som hhv. nr. 4, 7 og 11 efter tre enormt flotte ridt, som alle var til over 80%. Guld og sølv gik til hhv. Jessica von Bredow-Werndl og Isabell Werth fra Tyskland, og Charlotte Dujardin og Gio fra Storbritannien høstede bronze.

New column

(Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark)

Nanna og Zack var flyvende
Det var med kæmpe overskud og lethed, at Nanna Skodbord Merrald og Blue Hors Zack gennemførte deres kür-program som klassens anden ekvipage og indkasserede hele 80,893% fra dommerne. Længe lå parret i toppen af feltet, og ifølge Nanna selv var det deres absolut bedste tur under OL: ”Det var en mega fed tur, og vi havde ingen store tekniske fejl. Zack gjorde alt, hvad han overhovedet kunne, og han gav mig en fantastisk fornemmelse – især øgningerne, serierne og pirouetterne sad lige i skabet.” Som konkurrencen skred frem, måtte Nanna og Zack dog vige pladsen for en række andre stærke ryttere – herunder deres egne to holdkammerater – og de endte på en flot individuel 11. plads. ”Det har været en kæmpe oplevelse at være til OL. Der har uden tvivl været mange nerver på, men vi fik godt styr på dem og fik vendt dem til noget positivt, så jeg er meget glad og taknemmelig”, afslutter hun.

New column

(Nanna Skodborg Merrald & Blue Hors Zack - Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark)

Carina og Danse leverede endnu en pragtpræstation
Anden danske ekvipage på banen var Carina Cassøe Krüth og Heiline’s Danciera, og igen i dag imponerede parret fra de trådte ind på banen og frem til den allersidste parade. Dommerne kvitterede med hele 83,329%, og Carina havde efterfølgende ikke andet end roser til sin hest: ”Jeg er så mega tilfreds med vores ridt, som var fyldt med highlights, og Danse er bare den mest ærlige hest, jeg nogensinde har mødt. Igen i dag leverede hun bare 100%, selvom hun var træt på opvarmningen, men det var som om hun lige fandt et ekstra gear frem, da vi skulle ind på banen.” Parrets OL-eventyr blev afsluttet på fornem vis, da de sluttede på en flot individuel 7. plads, og for Carina har det været en absolut unik rejse: ”OL som helhed har været en virkelig fantastisk oplevelse – både i forhold til det ridemæssige og i forhold til at bo og være i OL-byen, hvor man er omgivet af topatleter døgnet rundt. Jeg glæder mig dog også til at komme hjem nu, og Danse skal holde en velfortjent ferie.”

New column

(Carina Cassøe Krüth & Heiline's Danciera - Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark)

Smuk kür fra Cathrine og Bohemian med indbygget hyldest til Cassidy
Sidste danske ekvipage var Cathrine Dufour og Bohemian, og efter gårsdagens Grand Prix Special, hvor parret ikke rigtigt fandt hinanden, var det fantastisk at se dem udføre deres nye kür til absolut perfektion og blive behørigt belønnet af dommerne med hele 87,5%. ”Jeg er bare så mega glad, og jeg kunne ikke have gjort mere. Jeg havde skåret helt vildt ned på opvarmningen i dag, fordi det er så varmt, og det gav virkelig pote. Han føltes helt igennem fantastisk”, fortæller Cathrine. Som den opmærksomme dressurfan med garanti ved, var det et nyt kür-program, Cathrine og Bohemian debuterede i dag, men hvad ikke alle ved er, at det faktisk havde en indbygget hyldest til Cathrines egen hest Atterupgaards Cassidy. ”Det er en fantastisk kür, og så har den en masse linjer fra Cassidys kür som en lille hilsen til min ’good ole man’, som ikke er med herude”, fortæller en tydeligt rørt Cathrine, og afslører desuden, at küren først var klar i mandags, og at hun derfor ikke har nået at ride den rigtigt igennem før i dag. Det var dog ikke umiddelbart til at se, og parret endte på en imponerende 4. plads, kun overgået af Charlotte Dujardin og Gio, Isabell Werth og Bella Rose samt Jessica von Bredow-Werndl og TSF Dalera.

New column

(Cathrine Dufour & Bohemian - Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark)

Stolt landstrænerteam
Selvom det ikke blev til nogen medaljer for det danske dressurhold, er det et meget stolt landstrænerteam, der nu takker af fra dressurkonkurrencerne. ”Alle tre ryttere har præsteret virkelig flot hele vejen igennem, og i dag leverer de lige dét ekstra og lukker og slukker på fornemmeste vis. Vi er meget stolte over deres indsatser, og vi har nu for alvor bevist, at Danmark som nation er kommet for at blive i den absolutte top af international dressurridning”, fortæller en rørt og glad holdleder, Anne-Mette Binder.