Hvad leder du efter?

Her er EM-springholdet

Efter en sæson med suveræne præstationer og hele 10 kvalificerede ekvipager, har landstræner Bo K. Møller nu sat navne på de seniorryttere, der skal repræsentere Danmark ved dette års EM i springning, som bliver afviklet i Milano den 30. august til 3. september 2023.

Mange kvalificerede
De danske seniorryttere har lagt alle kræfter i at kvalificere sig til dette års EM i springning, hvilket har resulteret i, at der helt exceptionelt har været hele 10 kvalificerede ekvipager. Det har ikke gjort sig gældende førhen, men den positive udvikling og det stærke felt glæder landstræner Bo K. Møller: ”Alle ryttere har fra starten af denne sæson fået at vide, at kvalifikationer til EM var en stor prioritet, og derfor har vi virkelig gjort en indsats for at få de ryttere ud til start, som havde potentiale til at sikre en kvalifikation. Det har resulteret i, at vi har fået en bred trup, som er kvalificeret, og vi havde endda også nogle stykker, der var lige ved at blive kvalificeret,” fortæller han og fortsætter: ”Når vi har så mange dygtige ryttere, der kæmper om kvalifikationspladserne, så gør det også, at de presser hinanden og skaber endnu bedre resultater. Og så skal man jo huske på, at et hold er kun så godt som reserverne. Vi har stærke reserver i år, så derfor kan vi have is i maven”.

En stor indsats
Udover den store indsats fra ryttere og hesteejere, har flere sponsorer også gjort det muligt at løfte den danske springsport til et højere niveau. ”Vi er i en proces, hvor mange bakker op omkring springsportens udvikling. Det er vi meget glade for, og der er ikke tvivl om, at dette sammenhold, og den opbakning vi ser fra både ryttere, hesteejere og sponsorer, er det, der skal til for at skabe de resultater, vi har brug for,” uddyber elitesportschef i springning Annette Mosegaard. Med flere gode resultater, er det på sigt et ønske, at springsporten bliver en del af Team Danmark, som vil bidrage til endnu mere støtte. Derfor er der også meget på spil, når vores danske springryttere indtager banen ved EM: ”En god placering ved EM 2023 vil være et vigtigt skridt på vejen. Så på mange måder betyder dette EM rigtig meget. Lykkes vores mål ikke denne gang vil det dog ikke slå os ud, så arbejder vi videre. Vi tror på, at vi er på vej i den rigtige retning,” lyder det fra en engageret elitesportschef.

Dét kæmper vi for!
Med til et mesterskab hører et mål, og det har Bo selvfølgelig også for de danske præstationer: ”Vores mål er at komme blandt de 10 hold, der skal ride finalen om fredagen, og forhåbentligt tager vi også en af de tre sidste pladser, der er til holdkonkurrencen ved OL. Det har været vores overordnede mål siden sidste efterår, og det er det mål, som rytterne har kæmpet for, og som de stadig kæmper for,” forklarer Bo. Mens de store nationer allerede har sikret sig at få et hold med til OL, så er der stadig syv hold, der kæmper om de sidste tre pladser. ”Det er nogle hårde konkurrenter, og det er virkelig vigtigt, at vi allerede første dag ved EM kommer godt fra start og tager den positive tendens med de efterfølgende dage. Vi skal have tre ryttere, der leverer hver dag, og hvis de gør det, så tror jeg på, at vi kan ride en kvalifikation for hold i hus til OL,” afslutter Bo. Formår holdet ikke at kvalificere sig, vil de stadig have mulighed for at kvalificere sig til de individuelle pladser.

Husk at se med, når DR sender direkte fra EM i Milano. Mere information følger på dr.dk i den kommende fremtid.

Det danske EM-springhold består af
(Rytter/hest/ejer)

• Andreas Schou / Darc de Lux / Schou Absolute Horses
  • Kasper H. Hansen / Zero K / Birgit Hansen
  • Lars Nørgaard Pedersen / Bøgegården Gladiola / Stina og Jørgen Schmidt & Frandsbjerg Horses
  • Mathias Nørheden Johansen / Franco 79 / Gugler Sport Horses GmbH & Co.KG
  • Rikke Belinda Barker / Tabalou PS / Layland Barker

Reserver

• Martin Neergaard / First Choice HT / Lykkegaard 159 Aps
  • Søren Møller Rohde / Grace ASK / Stutteri Ask

(Andreas Schou er derudover kvalificeret med hestene I know ejet af Schou Absolute Horses & Bækgården Youngster og Billy Matador ejet af Schou Absolute Horses. Disse heste har Andreas som egne reserver).