Ridesport

Pararidning

Ridning for mennesker med fysiske handicap har eksisteret i Danmark i mange år. Ridningen bruges både i behandlingsøjemed, ridefysioterapi og kompenserende ridning, og som konkurrencesport, både nationalt og internationalt.

Klassifikation
For at deltage i konkurrencer som pararytter skal rytteren være klassificeret. En klassifikation er en test som udføres af en specialuddannet person med sundhedsfaglig baggrund. En klassifikation fastslår hvilken af de 5 grader, I-V, som rytteren skal klassificeres til, samt hvilke hjælpemidler rytteren må benytte ved al konkurrence under Dansk Ride Forbund. Grad I er for de mest fysisk udfordrede og grad V er for de mindst fysisk udfordrede. Klassifikationen foregår på samme måde i hele verden, for at sikre en mest mulig fair konkurrence, og for at muliggøre international konkurrence. Efter klassifikationen modtager den testede rytter et testkort, som bevis på at rytteren er pararytter.
Læs mere om klassifikation her.

Testkort
Testkortet er personligt og fortæller hvilken grad rytteren er klassificeret til, hvilke hjælpemidler rytteren må benytte samt hvornår en eventuel re-klassificering skal opnås, hvilket er testkortets udløbsdato.
De hjælpemidler du, som pararytter, er klassificeret til at bruge er defineret på dit testkort. Disse hjælpemidler må altså bruges ved al konkurrence og alle discipliner under Dansk Ride Forbund, dog undtaget af enkelte hjælpemidler i springning og military terrænspringning - af sikkerhedsmæssige årsager. Testkortet og hjælpemidlerne må altså benyttes i både paraklasser og raskrytterklasser. Pararytterens testkort skal altid sendes per e-mail til stævnearrangør ved tilmelding til stævne.

Paradressur
Danmark er blandt verdens bedste nationer i Paradressur. Det skyldes at vi arbejder seriøst med paradressur på både bredde- og eliteniveau. For at kunne nå så langt har det krævet dygtige og dedikerede lands- og talenttrænere, ambitiøse og dygtige ryttere, rideklubber der bakker op om paradressuren, dygtige dommere samt sponsorer der ønsker at være med til at gøre en forskel. Den røde tråd i niveauerne er sikret gennem et stærkt samarbejde mellem Dansk Ride Forbund og Parasport Danmark og ikke mindst vores paraudvalg.

Konkurrencetyper
Når du er klassificeret pararytter og dermed har fået dit testkort, så kan du benytte dette til at ride stævner i alle disipliner under DRF. Bemærk dog at enkelte hjælpemidler ikke er tilladt i springning og terrænridning. Samme procedure gælder ved alle typer af stævner i alle discipliner - du skal sende dit testkort via email, samtidig med stævnetilmelding.

På nuværende tidspunkt udbydes parastævner/paraklasser, hvor du udelukkende rider imod andre pararyttere, kun i én disciplin, nemlig paradressur. I paradressur er der nationalt mange forskellige konkurrencer at deltage i. Fra de lokale klubstævner, hvor der udbydes enkelte paraklasser i de letteste nationale paraprogrammer, til Danmarksmesterskabet, som går i de sværeste internationale mesterskabsprogrammer.
Tilmed er der mulighed for at ride den landsdækkende turnering, DRF Para Cup. Turneringen rides i paradressur og favner flere niveauer, da den, både til kvalifikationer og i finalen, rides i procentklasser.
Læs mere om DRF Para Cup her.

Udvalgte hold
Gennem åbne talentsamlinger, afholdt af lands- og talenttrænere, er det muligt at blive udtaget til at ride på lands-eller talenthold. Talentsamlingerne bliver afholdt årligt.
Læs mere om Elite & talent her.