Hvad leder du efter?

Ridesport

Special Olympics

Hvad er Special Olympics og idéen bag?

Special Olympics er en verdensomspændende organisation, som organiserer og udvikler idræt for mennesker med udviklingshandicap og via idrætten arbejder med sundhedsprogrammer, gruppens selvstændighed og selvværd samt det øvrige samfunds indstilling til mennesker med udviklingshandicap.

Formålet er:

• At give udøverne gode idrætsoplevelser
  • At gøre udøverne mere selvstændige og give dem mere selvværd.
  • At bruge idrætten som middel til at forbedre de udviklingshandicappedes livsvilkår og styrke deres anseelse som borgere i samfundet.

Organisationen blev stiftet af Kennedy-familien i 1968. I dag har Special Olympics organisationer i over 170 lande, og flere end 4,2 mio. mennesker med udviklingshandicap deltager i Special Olympics aktiviteter. Den verdensomspændende handicapidrætsorganisation har et slogan, der oversat til dansk lyder:

”Lad mig vinde. Men hvis jeg ikke kan vinde, så lad mig være tapper i forsøget”.

Hvem kan deltage? For at deltage i Special Olympics skal man være mindst otte år og have et udviklingshandicap eller generelle indlæringsproblemer. Der ligger ikke IQ-målinger til grund for denne definition, men man skal i hverdagen (skole, arbejde, familieliv, boligsituation) være afhængig af særlige pædagogiske støtteforanstaltninger. Oftest vil det være personer med medfødte handicap, men der kan også være følgevirkninger af hjerneskader, som er indtruffet, inden man er fyldt 18 år. Der er ingen øvre aldersgrænse for deltagelse. Der er også mulighed for deltagelse for dem, der ud over udviklingshandicap/indlæringsvanskeligheder har et fysisk handicap.

Hvert andet år er der special Olympics festival, hvor alle kan tilmelde sig via DHIF

Hvert 4. år er der World summer games, hvor deltagerne bliver udtaget af vores fællestræne

Ønskes mere information kontakt

karin.lindved@hjrk.dk

Pararideudvalget

Læs reglementet for Special Olympics her.