Ny kampagne skal øge fokus på risikogruppen for spiseforstyrrelser

Undersøgelser har vist, at spiseforstyrrelser er noget, man skal turde tale om inden for sporten. Derfor sætter Team Danmark og DIF i ny kampagne fokus på spiseforstyrrelser og på tanker om kost og sport. Formålet er at skabe refleksion, nedbryde tabu og synliggøre, hvor man kan søge hjælp.

Fælles nyhed fra Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund

Spiseforstyrrelser i dansk idræt har gennem de seneste år været et vigtigt fokusområde for DIF og Team Danmark.

En todelt undersøgelse offentliggjort i henholdsvis 2020 og 2022 viser, at 17 procent af danske eliteatleter og 31 procent af danske subeliteatleter udviser et eller flere symptomer og derfor er i risikogruppen for at udvikle en spiseforstyrrelse. Der er ikke lavet sammenlignelige undersøgelser, der viser, om det står værre eller bedre til i idrætten end i resten af befolkningen, men resultaterne understreger, at der er behov for konstant fokus på sundt og balanceret forhold til kost i idrætten.

På baggrund af undersøgelserne har Team Danmark og DIF iværksat en række initiativer skyder nu en ny kampagne i gang. Den nye kampagne ”Når kosten fylder for meget” lægger op til refleksion om kost og sport og skal være med til at øge fokus på, hvor meget det fylder hos den enkelte. For selv om man ikke nødvendigvis udvikler eller har en spiseforstyrrelse kan tanker om kost komme til at fylde for meget. Derfor er det vigtigt, at man inden for idrætten taler om udfordringer i forhold til kost, og at man som atlet eller træner ved, hvor man kan søge hjælp og rådgivning, så eventuelle problemer ikke får lov at udvikle sig.

Atleterne skal vide, at de ikke er alene, og at der er hjælp at hente. Hvis vi med kampagnen kan sætte en refleksion i gang hos atleten, inden et problem udvikler sig yderligere, så kan vi måske være med til at vise, at det er et emne, vi kan og skal tale mere åbent om,” siger Majke Jørgensen, der er ernæringsfysiolog i Team Danmark.

Kampagnen henvender sig både til elite- og subeliteatleter, da den førnævnte undersøgelse viser, at symptomer på spiseforstyrrelser er udbredt blandt begge grupper.

Vi har set med stor alvor på de tal, som undersøgelserne viste. Vi ved, at idrætten er en udsat sektor, fordi atleter i forsøget på at optimere vægt og kropssammensætning kan udvikle et forstyrret forhold til mad. Derfor har vi sammen med Team Danmark et øget fokus på trivslen og på at få nedbragt antallet af atleter, der udviser symptomer på en spiseforstyrrelse. Det skal denne kampagne sammen med flere andre initiativer være med til,” siger udviklingschef i DIF Karin Ingemann.

Alle atleter, uanset om de begår sig i subeliten eller eliten, skal vide, at de ikke er alene med den slags tanker. Det er vigtigt at appellere til at tale om bekymringerne om kost og ernæring, så vi viser hinanden, at der ingen skam er forbundet med det,” siger Majke Jørgensen.

Vil du vide mere om Team Danmark og DIF’s indsatser mod spiseforstyrrelser i sport, så klik her.