Ridesport

Mentorer - kom i gang med voltigering i din rideklub

Vil du gerne i gang med voltigering i din rideklub, men er du usikker på, hvordan I skal komme i gang? Dansk Ride Forbund har tilknyttet en stærk gruppe af nuværende og tidligere voltigører og trænere i voltigering, som står klar til at hjælpe rideklubber i gang med sporten. Nedenfor kan du læse om de forskellige mentorer og hvordan du kommer i kontakt med dem.

Hvordan får vi hjælp af en mentor i vores rideklub?

Hvis I ønsker at få hjælp af en mentor, skal I blot skrive til voltigering@rideforbund.dk, så skaber vi kontakten til den mentor, du gerne vil i kontakt med - eller til den nærmeste ledige mentor.

Herefter aftaler I selv nærmere omkring tid, pris og behov. Det er meget forskelligt, hvad man som rideklub har brug for, for at komme i gang, og mentorerne er gode til at justere deres hjælp, så det passer til hver enkelt rideklub.

Sheena Bendixen

Jeg hedder Sheena Bendixen, jeg er 29 år, og jeg bor i Jylland, i nærheden af Vejle, med min kæreste. Til dagligt arbejder jeg med ridefysiologisk terapi og motorisk træning på Thommysminde. Jeg rider dressur, og så har jeg har dyrket min store passion, voltigering i mange år!

Ved siden af selv at være aktiv voltigør har jeg også været voltigeringstræner og longefører i mange år. Jeg har en bred viden inden for undervisning i voltigering, da jeg selv har prøvet alle roller samt været med til at lære nye heste op til voltigering. Jeg ved, hvordan man bygger et godt solidt team op, omkring hest, rytter, longefører og voltigør.

Jeg har en særlig stor interesse for børn, og jeg har undervist mange forskellige børn, med bl.a. dårligt selvværd/selvtillid, forskellige diagnoser samt store talenter. Det fedeste er at se alle børn og unge blomstre op, og jeg har en kæmpe passion for alt, hvad voltigering og arbejdet med heste kan gøre.

I min karriere som aktiv voltigør har jeg opnåette dette:

• Deltaget ved EM, VM og DM
  • 2002-2004: Danmarksmester for hold
  • 2015-2022: Individuel danmarksmester
  • 2021: Fjerdeplads ved individuel VM og bronze i Nations Cup individuel VM i Budapest
  • 2022: Bronze individuel VM i Herning
  • 2022: Sølv i Nations Cup individuel, samt hold-VM i Herning

Freja Linde
Mit navn er Freja, og jeg er bosat i Odense. Jeg har været aktiv voltigør i 15 år, hvor jeg både har startet individuelt, pas de deux samt gruppevoltigering. Jeg har desuden deltaget i EM, VM og World Cup-finalen.

Jeg elsker at undervise, og jeg vil så gerne være med til at udbrede den fantastiske sport, som voltigering er. Jeg har rigtig meget erfaring med både undervisning og coaching i alle discipliner i voltigering, dans, akrobatik samt fysisk træning. Min erfaring spænder lige fra nybegynderen til eliteudøveren i forskellige aldre fra en 2-årig til udøveren i slut-20'erne.

Jeg har undervist i klubregi men også både nationalt og internationalt i bl.a. Tyskland, Sverige, USA og Australien. Her har jeg ligeledes arbejdet med hestene primært gennem longen. Derudover har jeg undervist i ”Dans og performance” samt ”Dans og Pædagogik” for bachelorstuderende på Syddansk Universitet i tre år.

Jeg er uddannet indenfor idræt og sundhed med studieretningen bevægelse og læring fra Syddansk Universitet. Når jeg kommer ud til jer som mentor, har jeg både mine personlige erfaringer og teoretisk faglig viden med i rygsækken, bl.a. inden for teamudvikling, motivation, muskelfysiologi, fysisk træning, kreative processer og læring.

Bedste resultater:

• Gruppevoltigering:
    • Førsteplads ved DM
    • Førsteplads ved NM
    • Førsteplads ved CHIO Aachen, Preis der Sparkasse
    • Førsteplads ved CVI Ermelo
    • Fjerdeplads ved EM
  • Individuel:
    • Tredjeplads ved DM
    • Femteplads ved NM
  • Pas de deux:
    • Femteplads ved EM
    • Femteplads ved VM
    • Fjerdeplads ved World Cup finalen

Emilie Rasch

Jeg hedder Emilie, og jeg er 21 år gammel. Jeg bor i Hadsund i nærheden af Randers. Jeg har voltigeret i 10 år, og i seks af årene på højeste nationale- og internationale niveau.

Jeg har deltaget i en del stæver både nationalt og internationalt i bl.a. junior 2* gruppe, hvor jeg har deltaget i EM, samt vundet DM og NM.

Jeg har brugt et år i Holland, hvor jeg har redet og uddannet flere heste til voltigering.

Til dagligt underviser jeg i voltigering flere gange om ugen i Hadsund Voltige Klub, som jeg i 2019 selv var med til at starte op. Jeg har pt. 4 voltigeringshold og 7 indivduelle voltigører samt 2 pas-de-deux'er.

Maja Mikkelsen
Mit navn er Maja, og jeg brænder for at lave undervisning, hvor jeg møder den enkelte voltigør, hvor de er og gennem trygge rammer skabe udvikling og rykker grænser. Jeg har selv været aktiv voltigør på galophold op til 1* niveau og har siden 2006 været træner og longefører.

Jeg har undervist alt fra begynderniveau til 3* individuelle i alderen 6-21 år. Udover træner og longefører er jeg også stævnearrangør af voltigeringstævner, hvor jeg både er med til at arrangere E-stævner og større stævner som DM.

Uddannelsesmæssigt har jeg DRF Træner 1, DIF træner 2, FEI vaulting coach træner 1 og jeg er i gang med Mindjuice coachuddannelse.

Nanna Klinge
Mit navn er Nanna, og jeg er 27 år. Jeg har været en del af Voltifamilien siden jeg var 11 år og holder til i Billund Sportsrideklub, hvor jeg underviser både enkeltvoltigører og hold. Jeg har selv gået til individuel voltigering og været en del af holdet BIS1 siden 2016.

Igennem tiden har jeg også uddannet en masse skønne heste, senest en rideskole-mule der gik ved VM i Herning, så mulighederne er mange med sådan en sjov mentor som mig.

Når jeg ikke står i den kolde ridehal, arbejder jeg som pædagog, som er en super fed kombination mellem sammenhold og sjov alsidig træning.