Rytterkategorisering

Rytterkategorisering blev indført pr. 1 januar 2010 og gælder for alle springryttere. Rytterkategoriseringen gælder på alle stævneniveauer og er gældende uanset stævnets propositioner. Det er rytterens eget ansvar at der kun tilmeldes i klasser som man er berettiget til.
Kig her for at få et overblik over hvilken rytterkategori du er og hvad du må ride - tillægsskema til reglementet (PDF)

Gælder det for ekvipagen eller rytteren?
Kategoriseringen gælder alene for rytteren, og kan være opnået på flere heste/ponyer. Dog kan resultater for heste og ponyer ikke kombineres. Der skelnes ikke mellem etstjernede* og tostjernede** klasser indenfor en sværhedsgrad.

Fra hvilken periode tæller resultaterne?
Resultater opnået i kvalifikationsperioden (indeværende år + 2 foregående kalenderår) tæller ved kategorisering.

Gælder kategoriseringen ved klubstævner?
Kategoriseringen gælder også ved klubstævner. Det er det rytterens eget ansvar at holde styr på sin kategori på D- og E-niveau. En opnået kategori ved D-stævner gælder IKKE ved C-stævner. En opnået kategori ved C-stævner gælder ved D- og E-stævner da denne kan ses på infosport. Dvs. at har man opnået kategori 3 på D-niveau er man stadig kategori 1 rytter på C-niveau. Har man derimod opnået kategori 3 på C-niveau gælder dette også på D-niveau.

Hvor kan jeg finde min rytterkategorisering?
Du kan se din rytterkategori på DRF Go. ved at slå dig selv op på DRF Go.
Bemærk! at den kun beregner ud fra de resultater vi har fået registreret på DRF Go. hvorfor du selv skal holde dig opdateret med hvad du reelt har af rytterkategori.

Må jeg godt starte lavere klasser end den rytterkategori jeg er?
Ja det må du godt. Man må altid starte lavere klasser såfremt man ikke er udelukket via stævnets propositioner.

Gælder rytterkategorisering også for DRFs Ungheste Championat?
Ja det gør det. Man skal derfor have en kategori svarende til den klasse man skal ride.

Hvad sker der, hvis jeg har redet en fejlfri runde og skal skifte kategori, men resultatet ikke er registreret på DRF Go!?
Det er rytteres ansvar at være startberettiget, og du kan starte på baggrund af dine seneste resultater, selvom de ikke er registreret på DRF Go!. Hvis det ikke er registreret på DRF Go! er det en god ide at have resultatlisten fra stævnet med når du starter i den højere kategori.

Hvad sker der hvis jeg skifter kategori efter jeg har tilmeldt mig til stævne?
Hvis du skifter kategori efter du har tilmeldt dig et stævne, kan du ændre de klasser, du har tilmeldt dig i så de passer til din nye kategori, men du kan også vælge at starte i henhold til din oprindelige tilmelding