Rideklub & elevskole

DRF-godkendt udstyr

Der sker hele tiden udvikling indenfor udstyr til både hest og rytter. Her kan du finde de standarder, der er godkendt af Dansk Ride Forbund til rytterens sikkerhedsudstyr - ridevest og ridehjelm.

Ridehjelm
Følgende standarder for ridehjelme er tilladt, ved ridning i klubber og til stævner under Dansk Ride Forbund og FEI-stævner i andre lande:

Gældende pr. 1. januar 2018:
CE-mærkede hjelme med standard EN 1384:2017 eller VG1.

Links:
DRF's sikkerhedsregler

Sikkerhedsvest og beskyttelsesbeklædning
En sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning skal benyttes af børn og unge i discipliner som angivet i reglementet. Ved fald af hesten beskytter vesten din rygsøjle.

En sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning fås i forskellige størrelser. Du skal vælge en sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning, som sidder godt til uden at stramme.

I klasser, hvor godkendt sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning er påkrævet i disciplinreglementet, skal sikkerhedsvesten/beskyttelsesbeklædning opfylde kravene til - og tydeligt være mærket med følgende standarder:

1. CE og EN 13158-20XX
2. CE og EN 13158-20XX og Beta20XX Niveau 3
3. EN1621-2:2014 (ej tilladt i terrændelen i Military og TREC)
DRF er bekendt med at beskyttelsesbeklædning med standard EN1621-2:2014 både findes med og uden frontbeskyttelse, samt angivet i flere levels. Standarden er godkendt uanset, så beslutningen om hvorvidt der benyttes frontbeskyttelse eller ej, og om vesten er level 1 eller 2, ligger alene hos rytteren/forældrene.

I klasser, hvor godkendt sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning ikke er påkrævet i disciplinreglementet, må der rides med airbag-vest.
Der må også rides med airbag-vest som supplement til sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning i springning.
En air-bag vest må gerne være bærer af et EN1621-2 godkendt rygskjold.
Ingen air-vest er godkendt som selvstændig beskyttelse, hvor beskyttelsesbeklædning er påkrævet.