Træner 2

Træner 2 uddannelsen retter sig mod dig, der har bestået Træner 1, og som ønsker at fortsætte trænerkarrieren.

Målgruppe:
Træner 1 uddannede, der ønsker at fortsætte deres trænerkarriere.

Målsætning:
Træner 2 uddannelsen gør dig til en endnu bedre underviser. Du vil få styr på rideteorien, mere indsigt, flere redskaber, og du vil lære, hvordan du kan få dine ryttere til at ride med større selvtillid. Du opnår kompetencer, der gør dig i stand til at fungere som klubtræner med ansvar for elevhold og den enkelte rytter op til LA6-niveau.

Uddannelsesstruktur:
Du skal starte med at tage DIF Træner 2, som består af modulerne 1, 2 og 3. Først herefter kan du tilmelde dig til DRF Træner 2, som består af modulerne 4, 5 og 6.

På DIF kurserne vil du møde en masse andre trænere fra alle mulige forskellige idrætsdiscipliner og blive undervist i trænerrollen, fysisk træning, tekniktræning mm.
På DRF modulerne overføres det hele til ridesporten og den hverdag i klubben, som du færdes i.

Tid og indhold på DIF Moduler:
På DIF`s uddannelsesmoduler vil du blandt andet blive undervist i følgende emner: 

• Aldersrelateret træning
  • Ernæring
  • Fysisk træning
  • Idrætspsykologi
  • Idrætsskader. Hvad gør man - kend din rolle
  • Konditionstræning - aerob og anaerob træning
  • Styrketræning
  • Tekniktræning
  • Trænerrollen
  • Træningsplanlægning

Læs mere om DIF Modulerne her

Tid og indhold på DRF Moduler:
På DRF`s uddannelsesmoduler vil du blandt andet blive undervist i følgende emner: 

• Alders Relateret Træning i (ATK)
  • Mental træning og rytterpsykologi
  • Praktisk undervisningslære
  • Rideteori op til LA6-niveau
  • Rytterens fysiologi og træningslære
  • Springning og tekniktræning
  • Sygedomslære, hestevelfærd og etik
  • Trænerrollen, klub og værdier Træningsplanlægning

Forventninger og beståelseskriterier:
For at bestå Træner 2, skal du deltage aktivt på alle moduler i både de fysiske og teoretiske fag. Du skal aflevere hjemmeopgaverne til tiden. Det forventes at du læser det udleverede materiale.

Før modul 4 Du skal beregne tid til at læse indledende artikler før kursusstart
Modul 4 Du præsenteres for opgave som består af to dele.
Mellem modul 4 og 6 Du arbejder med de to dele af opgaven. 1. Del består af en opgave i rideteori og praktik. Her skal du vælge 3 ryttere og lave en træningsplan for disse. Du skal arbejde med rytterne i en periode over 4 uger og hver lektion skal evalueres skriftligt. Der skal arbejdes med bestemte øvelser, og der skal laves et teknikskema overhver enkelt øvelse. 2. del består af af en opgave i mentaltræning. Du skal lave samtaler med de 3 ryttere og der arbejdes med fastsatte skemaer. Opgaven afleveres til en fastsat dato inden modul 6. Opgaver der afleveres efter denne dato rettes ikke. Opgaven vurderes til bestået eller ikke bestået - der gives feedback på modul 6
  Test i rideteori. Testen skal bestås ved 90% rigtige svar

Undervisning og materialer:
Undervisningen vil foregå som klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelse og fysisk aktivitet. Du får tilsendt information via mail før kursus start. Materiale udleveres på kurset og der fremsendes materialer elektronisk via DropBox. Du skal derfor være "dus" med brug af pc og DropBox, eller kende nogen der kan hjælpe dig. Test vil foregå via systemet Kahoot.

Optagelseskrav:
For at blive optaget på Træner 2 uddannelsen skal du:

• Have givet og modtaget 40-60 undervisningstimer på LA niveau i en rideklub/privat stald
  • Rideniveau i dressur LA5-6 eller spring LA2 (sværhedsgrad niveau 2).
    Ridefærdigheder skal kunne dokumenteres via DRF Go, eller DRF kritik eller DRF resultatliste
  • Være minimum 18 år og have bestået Træner 1 uddannelsen
  • Medlem af en klub under Dansk Ride Forbund

Pris og tilmelding DIF Træner 1 (modul 1, 2, 3):
DIF modulerne arrangeres og afholdes af DIF. DIF giver besked kort efter tilmeldingsfristen, hvis uddannelsen ikke bliver oprettet. Prisen er 4.650 kr. inkl. forplejning (kursisten skal selv arrangere og betale for overnatning).
Tilmelding og betaling foregår online på DRF Go!
Ved manuel fakturering pålægges gebyr på 150 kr.
Tilmelding er bindende.

Pris og tilmelding DRF Træner 2 (modul 4,  5, 6):
Uddannelsen bliver oprettet ved min. 15 kursusdeltagere. Der gives besked efter sidste tilmeldingsfrist. Prisen er 7.200 kr. for et helt uddannelsesforløb bestående af tre weekendmoduler inkl. forplejning (kursisten skal selv arrangere og betale for overnatning).
Tilmelding og betaling foregår online på DRF Go!
Ved manuel fakturering pålægges gebyr på 150 kr.
Tilmelding er bindende.

Ikke bosiddende og udenlandske statsborgere, som ikke kommer til at gøre brug af uddannelsen i Danmark er prisen kr. 3.500,- pr. modul i alt kr. 10.500,-. Tilmelding skal ske via e-mail: traener@rideforbund.dk

Du kan se datoer i kursuskalenderen og læse mere om fagene i studieordningen i menuerne til venstre.

Tilskud:
Det er en god ide at kontakte din kommune for at høre om de yder tilskud til din træneruddannelse. Nogle kommuner yder eksempelvis et årligt tilskud på 2000 kr. pr. person til træneruddannelse. I andre kommuner dækker de hele kursusafgiften. Tiden du bruger på at undersøge om du kan få tilskud kan vise sig at være godt betalt.

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor