Træner 1

Træner 1 uddannelsen(modul 1-2-3)er et godt sted at starte din trænerkarriere. Den er skræddersyet til dig, der underviser klubbens elevskoleryttere på L niveau.

Målgruppe:
Træner 1 uddannelsen henvender sig til dig der er ridesportsinteresseret, og som ønsker at
opkvalificere kompetencer indenfor trænergerningen på L niveau. Du kan være udøver, fungerende
trænere eller forældre, som ønsker kompetencegivende uddannelse til primært at undervise
børn og unge på L-niveau.

Målsætning:
Målsætningen med Træner 1 uddannelsen er, at du opnår de kompetencer, der gør dig i stand til
at fungere som instruktør eller træner for rideskolens elevhold eller den enkelte rytter på
begynderniveau.

Tid og indhold:
Uddannelsen er et kort og intensivt forløb (uden hest) bestående af tre weekendmoduler (1-3), i alt 63 lektioner med teoriundervisning i bl.a. fagene:

• Alders Relateret Træning (ATK)
  • Fysiologi og træningslære
  • Hestevelfærd og etik
  • Mental træning
  • Pædagogik, leg og læring
  • Rideklub og miljø
  • Rideteori og træningsplanlægning
  • Sikkerhed og førstehjælp
  • Springteori
  • Trænerrollen og motivation
  • Undervisningslære

Alle sammen relevante fag, der gør, at du kan tilbyde dine elever en spændende og varieret undervisning. Desuden bliver du klædt på til at kunne tackle de udfordringer, som trænerrollen byder på. Der skal påregnes tid til læsning mellem modulerne. Der skal også påregnes tid til hjemmeopgave mellem modul 1 og 2, og mellem modul 2 og 3.

Forventninger og beståelseskriterier:
for at bestå Træner 1, skal du deltage aktivt på alle moduler i både de fysisk og teoretisk fag. Du skal aflevere hjemmeopgaverne til tiden. På modul 2 og 3 skal du bestå en test. Det forventes at du læser det udleverede materiale.

Der forventes følgende:

Før modul 1 Du skal beregne tid til at læse indledende artikler før kursusstart
Mellem modul 1 og 2 Du skal beregne tid til en skriftlig hjemmeopgave. Du skal lave en træningsplan på 8 uger, til børn i præpuberteten. Opgaven skal afleveres til en fastsat dato. Opgaver der afleveres efter denne dato rettes ikke. Opgaven vurderes til bestået eller ikke bestået - der gives feedback på modul 2
Modul 2 Test i rideteori. Testen bestås ved 90% rigtige svar
Mellem modul 2 og 3 Du skal beregne tid til en skriftlig hjemmeopgave. Du skal lave en præsentationsfolder til en rideklub/ridecenter med børn i præpuberteten. Opgaven skal afleveres til en fastsat dato. Opgaver der afleveres efter denne dato rettes ikke. Opgaven vurderes til bestået eller ikke bestået - der gives feedback på modul 3
Modul 3

Til modul 3 skal du have lavet en video. Denne video skal vise en daglig undervisningssituation, med forudbeskrevne elementer. Videoen fremvises og evalueres på modul 3.
På modul 3 laves der en test, baseret på pensum fra alle 3 moduler. Testen bestås ved 90% rigtige svar

Undervisning og materialer:
Undervisningen vil foregå som klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelse og fysisk aktivitet. Du får tilsendes information via mail før kursus start. Materiale udleveres på kurset og der fremsendes materialer elektronisk via DropBox. Du skal derfor være "dus" med brug af pc og Dropbox, eller kende nogen der kan hjælpe dig. Test vil foregå via systemet Kahoot.

Optagelseskrav:
For at blive optaget på Træner 1-uddannelsen skal du:

• Have givet og modtaget 40-60 undervisningstimer i en rideklub/privat stald
  • Rideniveau LB dressur eller spring
  • Være minimum 16 år ved tilmeldingens udløb
  • Medlem af en klub under Dansk Ride Forbund

Ved tilmelding afgiver du samtykke på, at du lever op til ovenstående krav.

Pris og tilmelding:
Uddannelsen bliver oprettet ved min. 15 kursusdeltagere. Der gives besked efter sidste tilmeldingsfrist. Prisen er 6.600 kr. for et helt uddannelsesforløb bestående af tre weekendmoduler inkl. ophold og forplejning. Tilmelding og betaling foregår online på DRF Go!
Ved manuel fakturering pålægges gebyr på 150 kr.
Tilmelding er bindende.

Ikke bosiddende og udenlandske statsborgere, som ikke kommer til at gøre brug af uddannelsen i Danmark er prisen kr. 3.500,- pr. modul i alt kr. 10.500,-. Tilmelding skal ske via e-mail: traener@rideforbund.dk

Du kan se datoer i kursuskalenderen og læse mere om fagene i studieordningen i menuerne til venstre.

Tilskud:
Det er en god ide at kontakte din kommune for at høre om de yder tilskud til din træneruddannelse. Nogle kommuner yder eksempelvis et årligt tilskud på 2000 kr. pr. person til træneruddannelse. I andre kommuner dækker de hele kursusafgiften. Tiden du bruger på at undersøge om du kan få tilskud kan vise sig at være godt betalt.

Kursister udtaler...
"På Træner 1 uddannelsen fik jeg redskaber til, hvordan jeg kan skabe en positiv forandring i elevskolen. Jeg fik en masse indput til nye lege og aktiviteter, der gør, at jeg nu langt bedre kan variere min undervisning og lave den alders-svarende for de børn og unge, som jeg underviser".

”Jeg tog uddannelsen, fordi klubben og jeg var enige om, at vi skulle have noget mere pædagogik ind i elevundervisningen og jeg er klart blevet en bedre underviser.”

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor