Livet som ridepædagog

Ridepædagoguddannelsen kan bruges på mange forskellige områder. Her kan du læse Susanne og Martins historie om, hvad arbejdet som ridepædagog kan indeholde.

Susanne er i færd med at uddanne sig til ridepædagog på University College Sjælland, pædagogseminariet i Nykøbing Falster. I uddannelsen har Susanne været i praktik på et bo og naboskab, som er kommunens Bo og Aktivitetstilbud til voksne udviklings- og funktionshæmmede borgere i alle aldre.

Martin, der er tilknyttet Bo og Naboskabet, er udviklingshæmmet og har Downs Syndrom. Her til kommer, at han har dårligt syn og intet talesprog, og derfor er det vigtigt, at Martin får stimuleret så mange sanser som muligt.

Susanne foreslog derfor at starte et rideforløb op for Martin, da ridning giver mange muligheder for at styrke og stimulere handicappede i forhold til sanser, motorik og fysik. Hesten som pædagogisk redskab er, efter Susannes mening, en fænomenal måde at skabe en god relation mellem pædagog og borger.

Selv om Martin var lidt skeptisk i starten, er han nu så glad for at ride, at han ikke kan få nok. En del af ridningen foregår i naturen, hvor der er endnu flere oplevelser, der hjælper med at skærpe Martins sanser. Faktisk er Martin blevet så glad og tryg ved ridningen, at han nu hjælper Susanne med at strigle og sadle hesten op.

Citater fra studerende på ridepædagoguddannelsen

Rebekka: Jeg har set, hvordan mennesker og heste fungerer sammen, og jeg ville gerne have en viden om dette sammen med det pædagogiske. Også fordi at jeg bruger så meget tid på heste i min egen fritid, og samlet vil det gøre, at jeg vil gå mere op i min uddannelse.

Annielle: Selvfølgelig er det en fordel at være en øvet rytter, men det er ikke et krav for at starte på uddannelsen. Det er en god idé at have egen hest, og det er en god træning at kunne udføre de øvelser, man har haft, dog er det ikke en nødvendighed.

Kristine: Fra pædagogikken får man nogle redskaber til at kunne håndtere børn i rideundervisningen, hvis man f.eks. har problembørn, stille børn osv. Man lærer også, hvordan man skal snakke til børnene, og hvor vigtigt det er, at uddybe sig i forhold til de forskellige aldersgrupper. Og når man har med børn og unge at gøre, så er det ikke altid, at undervisningen går som planlagt.

Rebekka: Jeg har ansvaret for min elev, men samtidig skal jeg tænke på, at der også er et levende dyr, som jeg har ansvaret for ikke bliver belastet.

Nanna: Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med hestens indvirkning på adfærdsvanskelige unge, og derved kunne se hestens indvirkning på deres adfærdsmønstre.

Annielle: Det er en bred uddannelse, da man kommer rundt om meget, altså både børn og heste. For at vide om man virkelig vil være ridepædagog, så er et godt råd, at man har været ude og prøve at undervise.

 
 

Kontaktoplysninger

Nyttige links

Find os på Facebook

Dansk Ride Forbund
Brøndby Stadion 20
DK-2605 Brøndby
Telefon +45 4326 2828
Telefax +45 4326 2812
info@rideforbund.dk

Sitemap
DRF Go!
Om Dansk Ride Forbund
CVR: 10882915

Shop
RSS
 

Samarbejdspartnere: Team Danmark
Protetor