Hvad er aldersrelateret træning?

Træning i ridesporten skal foregå på hestens præmisser, men rytterens alder og udvikling er også vigtige parametre for sikker og målrettet træning. Derfor har Dansk Ride Forbund og Team Danmark lanceret bogen "Aldersrelateret træning RIDNING".

Gennem helhed skabes en stærk elite
Sikker og målrettet udvikling af ridetalenter kommer ikke af sig selv. Derfor har Dansk Ride Forbund i samarbejde med Team Danmark udviklet Aldersrelateret Trænings Koncept (ATK) til ridesporten. Bogen "Aldersrelateret træning RIDNING" skal ruste ridesportens undervisere til at tilpasse træningen til rytternes alder og udvikling, så udviklingen fra barn til succesfuld konkurrencerytter sker på de bedste betingelser. Rytternes forældre har også stor gavn af at læse bogen.

Hele vejen rundt om rytteren
Team Danmark har siden 2005 arbejdet med udvikling af aldersrelaterede træningskoncepter. Ud over Dansk Ride Forbund arbejder 15 andre sportsgrene i øjeblikket med de aldersrelaterede træningsprincipper. Grundidéen er, at tilpasse træningen nøje efter talenternes alder, udviklingstrin og sportsgren. I ridesporten er der fokus på både den egentlige rideundervisning, den fysiske og mentale træning samt kostvejledning. Et nøglebegreb i bogen er således det gode ridemiljø, hvor trænere og forældre skaber et miljø for de yngste ryttere, hvor der i højere grad er opmærksomhed på udvikling af færdigheder - og et mindre fokus på konkurrenceresultaterne. Og det er netop ved at have fokus hele vejen rundt om rytteren og ved at tilpasse træningen børnenes alder, at talenterne får de bedste og mest forsvarlige udviklingsmuligheder.

Team Danmark regner med resultater
Det er vigtigt, at passe på de unge ryttere ved at give dem, deres undervisere og forældre redskaber til forsvarlig og målrettet træning - og det giver den nye bog. Forkerte træningsmetoder kombineret med et for højt ambitionsniveau er nemlig demotiverende og får de unge talenter til at fravælge ridesporten.

Internationale erfaringer viser, at aldersrelateret træning gavner ridesporten
Træning, der er tilpasset rytternes alder og udvikling, er til stor gavn for ridesporten. Det viser erfaringerne fra blandt andet Tyskland og England, hvor fokus de sidste 10 år har været på at tilpasse træningen til rytternes alder og udviklingsniveau. Og her er konklusionerne klare: Rytternes opstilling forbedres mærkbart, de unge talenter er bedre til at håndtere og uddanne deres heste, og de bliver bedre rustet til at håndtere konkurrencepres.

Links:
Køb ATK bogen her