Teknisk delegerede

Teknisk Delegerede (TD) er rådgiver og forbundets myndighed på stævnepladsen. TD-aspiranterne gennemgår en uddannelse, inden de bliver indstillet til enkelte disciplinudvalg, som autoriserer dem. Der er udnævnte TD'er i disciplinerne Dressur, Spring, Military, Distance og TREC, og de kan fremsøges på DRF Go!

Særligt vedrørende tjek af næsebåndets stramhed

På baggrund af resultater fra forbundets omfattende udstyrsundersøgelse på mere end 3.000 stævneheste, har vi, som de fleste er bekendt med, besluttet at indføre en grænse for næsebåndets stramhed gældende i alle discipliner. Vores TD’er er blevet uddannet i at tjekke næsebånd og se efter mundsår. Effekten og implementeringen af reglen vil blive evalueret ved udgangen af 2018.

Der er udarbejdet følgende protokol for TD's kontrol - Protokol (PDF)

Såfremt TD udfører en kontrol, skal dette online kvitteringsskema anvendes: Online kvitteringsskema (Må kun anvendes af en TD)

Film om måling af næsebåndenes stramhed
Vi har nu produceret en film på både dansk og engelsk, der kort beskriver baggrunden for reglen samt demonstration af måling af næsebånds stramhed. Se informationsvideo på dansk her og på engelsk her.

Hestevelfærden er vigtig
Undersøgelsen
viser, at der er en sammenhæng mellem næsebåndenes stramhed og forekomsten af mundsår i alle discipliner og på alle niveauer. Vi ønsker ikke, at brug af udstyr i sporten medfører læsioner i hestens mund, og derfor har vi fra 2018 indført reglen om, at der skal være plads til en måleenhed på 1,5 cm mellem næsebåndet og næseryggen. Målet er, at implementeringen af reglen skal foregå i god og konstruktiv dialog mellem ryttere og officials.

Rytterlicens

Hestepas