Vejledning til procentklasser

Vi får mange henvendelser vedrørende "procentklasser" i dressur. Her får du en vejledning til hvordan du som arrangør skal oprette dine procentklasser for at det bliver nemmest for både ryttere og dig som arrangør.

En "procentklasse" er en klasse hvor man afvikler flere dressurprogrammer i én klasse. Det kan være en fordel ved mindre klubstævner hvor man ellers ville have 2-3 starter i hver klasse - når man slår dem sammen er konkurrencemomentet større. Problematikken ved disse klasser er det ofte er tilladt for rytterne at starte to forskellige programmer. Hvis man kun har oprettet 1 klasse på DRF Go! kan rytterne kun melde til 1 gang. Her er en vejledning til hvordan man gør det nemmere at være både rytter og stævnearrangør når der afvikles procentklasser.

Se eksempel på propositioner til stævne med procentklasser: http://go.rideforbund.dk/resultater/staevneresultat.aspx?EventId=Prop00022158
Se eksempel på resultater til stævne med procentklasser: http://live.rideforbund.dk/staevne.php?staevne=STV00004630

1. Opret klasserne på DRF Go!

Når du opretter klasserne på DRF Go! skal du oprette 1 klasse pr. program. Dvs. hvis du vil have en klasse hvor du afvikler LA1, LA2 og LA3 sammen skal du oprette 3 klasser på DRF Go! - senere får du at se hvordan man lægger starterne sammen til 1 klasse.

Husk at skrive i bemærkningerne hvilke klasser der afvikles sammen. I dette tilfælde afvikles klasse 9-10-11 som én procentklasse med LA1-LA2-LA3 mod hinanden.

2. Rytterne melder til

Når rytterne melder til har de nu mulighed for at melde til i flere programmer. Skriv evt. i stævnets eller klassens bemærkninger at rytteren skal skrive i felt 4 "Bemærkning" hvad klasse han/hun skal ride. Det er ikke altid rytterne får gjort dette, men det kan du som stævnearrangør selv løse senere - se længere nede i vejledningen.

Når rytterne melder til på DRF Go! kan du skrive en bemærkning til deres tilmelding. Skriv evt. på stævnets bemærkninger at rytterne skal anføre program i bemærkningen. Det letter dit arbejde som arrangør - forklaring følger længere nede.

3. Hent stævnet - ret klassenummer

Når tilmeldingsfristen er overskredet kan du hente dine tilmeldinger ned i Stævnesystemet. Nu går du ind under "Klasser" og ændrer klassenumrene på 2 af de 3 klasser der skal slås sammen. Det gør du for at de ikke skal ligge og fylde midt i det hele - når du ændrer klassenummer kommer de nederst i listen.

Gå ind under "Klasser" og ret som vist på billedet

4. Ret til banenr 0

For at 2 af de 3 klasser ikke bliver vist når stævnet lægges på DRF Live, skrives "0" i banenr.

Vi er stadig under "Klasser" :)

5. Tjek bemærkninger i startlister

Tjek nu alle 3 klassers startlister igennem for at se om rytterne har fået skrevet bemærkningerne på. Bemærkningerne skal du bruge til at kunne sortere rytternes rækkefølge når du om lidt samler alle starterne i 1 klasse. Hvis der mangler bemærkning går du ind på ekvipagens anmeldelse under "Anmeldelser".

Gå ind i "Startliste" og tjek at der er bemærkninger på alle starter i alle 3 klasser igennem som vist ovenfor.

6. Ret bemærkning

Når du er inde under "Anmeldelser" og har fundet den ekvipage du vil rette, dobbeltklikker du på linjen med starten på og ændrer i bemærkningen - skriv det program rytteren skal ride.

Hvis en rytter har glemt at skrive bemærkning kan dette bare rettes. Det kan tage lidt tid hvis man har mange starter, men det sidder hurtigt i fingrene og du bliver glad for rettelserne senere!

7. Omdøb den ene klasse - tjek max. pointsum

Nu går du ind i "Klasser" og finder den klasse du IKKE har ændret klassenummer/bane på. Det er denne klasse hvor alle starterne skal flyttes til. Angiv alle programmer der rides i "Klassenavn" og skriv "Procentklasse" bagefter. Husk at tjekke at du i "Klassetype" har valgt en af showklasse-typerne hvor max. pointsum er 100. Grundet til at max. pointsum skal være 100 er at du skal taste resultaterne ind i procent under resultatindtastningen, da maxsummerne for de forskellige programmer kan være forskellige og resultaterne ved pointindtastning (i stedet for procent) så ikke er sammenlignelige på tværs af programmerne.

8. Saml alle starterne i 1 klasse

Du går nu ind i de klasser du har ændret klassenummer/sat på bane 0. Marker alle starterne (tip: hold "Shift-knappen" på dit tastatur nede mens du klikker med musen - så kan du vælge flere af gangen). Klik på knappen "Flyt fra afdeling" og flyt dem nu over til den klasse som skal samle alle starterne.

9. Lav din startliste

Start med klikke på "Fortløbende startnr". Klik herefter på kolonnetoppen "Bemærkning" - så sorterer du alfabetisk. I dette tilfælde skal rækkefølgen være LA1-LA2-LA3. Sørg for at tjekke at ryttere med flere starter får passende tid imellem deres starter. Klik på "Fortløbende startnr." igen. Du kan nu lave tidsplan mv. som du plejer.

10. Klar til at blive vist på DRF Live

Når dit stævne skal på DRF Live skal du huske at sætte flueben i "Vis anmeldelses bemærkninger". På den måde kommer alle de program-bemærkninger som står i din startliste med ud - også på resultater.

11. Sådan vises det på DRF Live

Når start- og resultatlister lægges op, vises bemærkningen (i dette tilfælde programmet) ud for rytteren. Således kan man se hvad program ekvipagen skal ride/har redet. HUSK i resultatindtastning i Stævnesystemet at du skal indtaste resultaterne i procent (IKKE point) for at få sammenlignelige resultater.