Historik

Som de andre ridediscipliner stammer også voltigeringen fra militæret, men historien går så langt tilbage som til Grækenland omkring Kristi fødsel, hvor der blev afholdt konkurrencer i at springe op og af en hest i fuld galop uden brug af andet udstyr end hovedtøj.

Voltigeringens historie
I gennem tiderne har det altid været en fordel at kunne komme hurtigt af eller på hesten. Indianerne, Kosakkerne og de andre hestefolk kunne en masse tricks på ryggen af hesten der kunne hjælpe i krig eller under jagten. Europæerne var lidt tilbagestående på det punkt, især i den tidlige middelalder, hvor rustningerne gjorde det temmelig umuligt med akrobatiske op- og af-spring, for slet ikke at tale om øvelser der betød, at man skulle ud af sadlen.
I slutningen af 1400 tallet var der en Krigskunstmester ved Sforza´s hof i Milano ved navn Petrus Monti. Monti skrev 2 bøger om bevægelser på hesten under overskriften 'Volte sive giri', hvor der beskrives flere øvelser, der kan udføres på en hest i bevægelse.

Hof-sport
Indtil begyndelsen af vort århundrede, hvor kanoner og køretøjer gjorde hesten mere og mere overflødig i militær sammenhæng, har der været dyrket voltigerings-lignende øvelser ved hofferne i Europa. I 1920, da første verdenskrig lige var overstået, var der voltigering med på det olympiske program i Antwerpen. Dengang hed det kunstridning (Figure Riding), og der blev afviklet en hold konkurrence og en individuel konkurrence. Belgierne selv dominerede konkurrencerne ved at vinde guld både individuelt og for hold, og individuel bronze. Frankrig fik sølv både individuelt og for hold, mens Sverige vandt bronze for hold.
Siden tog de motoriserede køretøjer over, men voltigeringen 'overlevede' på rytterkaserner og lignende. Bl.a. har der ifølge rekrutter ved Garderhusarerne i Næstved været leget med voltigering i 50´erne og det bliver der iøvrigt stadigvæk.

Officiel disciplin
Som idrætsgren var det tyskerne, der i slutningen af 50´erne tog sporten op igen, lavede regler og arrangerede konkurrencer - den gang kun for gruppevoltigering. I 1963 blev det første tyske mesterskab for grupper afholdt, men der skulle gå endnu 20 år, før voltigeringen kom til Danmark, som en officiel diciplin under DRF og samtidig blev en disciplin under FEI. Det første Europamesterskab blev afholdt i Ebreichsdorf, Østrig i 1984 og var både for grupper og enkeltvoltigerere. Det første danske mesterskab blev afholdt i 1983.

Voltigering over hele verden
I dag dyrkes der voltigering i mange lande, således var der ved sidste EM og VM deltagelse fra Australien, New Zealand, Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet, Polen, Østrig, Schweiz, Tyskland, Frankrig, Spanien, Holland, England, Danmark, Sverige, Finland, Canada, USA, Argentina og Brasilien. Siden er Norge kommet til, og der har været voltigeringskurser i fjernøsten