Voltigering

Voltigering er akrobatik på ryggen af en galoperende hest, og udøves enten som holdsport (gruppevoltigering) eller som individuel (enkeltvoltigering). Hesten longeres af en longefører i en taktfast galop. Deltagerne hopper, fra jorden, op på hestens ryg og udføre en eller flere obligatoriske øvelser, enten enkeltvis eller flere ad gangen. Udover voltigernes øvelser på hesten, bedømmes også hestens galop og longeførens evne til at longere hesten korrekt.

Sjov og modighed
Alle kan være med, du behøver ikke en hest, du behøver ikke at kunne ride! Vigtigt er det, at du kan lide heste, er vild med at bruge din krop og elsker at have det sjovt sammen med andre - lidt mod skader ikke. Starter man fra barns ben, kommer det ofte ganske af sig selv, og sammen med den tillid og ansvarsfølelse der kommer af at voltigere i en gruppe, er det en sport med unikke muligheder.

Drenge og piger
I gruppevoltigering deltager piger og drenge i samme gruppe, og gennem træning og konkurrence opnås et kammeratskab, som er helt enestående, men som i voltigeringen er en naturlig følge af den tillid de enkelte voltigerere må have til hinanden, til hesten og til longeføreren, og det ansvar, som naturligt føles for hinanden.
En gruppe består normalt af 8 voltigerere plus en reserve, en hest og en longefører. Du kan blive enkeltvoltigerer fra det år, du fylder 14, og enkeltvoltigeringskonkurrencer afholdes som den eneste ridedisciplin for mænd og kvinder særskilt. En enkeltvoltigerer skal selvfølgelig også bruge en hest og en longefører. Det er longeførerens opgave at styre hesten i longen, mens den går rundt på volten i galop og samtidig sørge for, at hesten går i en jævn galop, mens øvelserne udføres.

Musik
Voltigering består af 2 dele: En obligatorisk del - der igen består af et antal øvelser: opspring, ridesæde, fane, mølle, saks, stand og flanke - og en fri del, küren, hvor kun fantasien sætter grænser for de øvelser. der kan udføres på ryggen af hesten. Begge dele udføres til musik, og beskrives nærmere i hvordan gør man .