Historik

TREC stammer fra Frankrig, hvor ideen med TREC er at uddanne ryttere som en form for rideguides, der kunne begå sig på en hensynsfuld og sikker måde i naturen.

TREC stammer fra Frankrig, hvor der er en udbredt rideturisme med uddannede guider. Disse guider skabte konkurrenceformen TREC, hvor der fokuseres på de færdigheder, guiderne skal bruge, når de rider med turister i naturen: Evnen til at finde vej, veluddannede og let kontrollerbare heste, der kan rides i et tempo, der passer til terrænet og som kan forcere de mange naturlige forhindringer, man kan møde i terrænet – med samarbejdet mellem rytter og hest som den absolutte drivkraft i disciplinen.

TREC kom til Danmark i 2012 som en breddeaktivitet og blev i 2015 Dansk Ride Forbunds nyeste disciplin: TREC Sport.

TREC Sport reglementet er baseret på det internationale TREC reglement, som laves af FITE, Den internationale Hesteturismes Hovedorganisation (Féderation Interntionale de Tourism Equestre). Siden 1975, hvor FITE blev dannet, har organisationen stået for stævner på internationalt plan, mens nationale stævner laves af medlemslandenes organisation efter nationale reglementer i lighed med DRFs TREC Sport reglement. De nationale regler for TREC kan derfor variere fra land til land – og i Danmark kan der rides TREC på alle niveauer, fra begynderklasser med trækker til klasser af international sværhedsgrad.

Betydning:
TREC Techniques de Randonnee Equestre de Competition