Polo

Polo er en boldsport til hest med fart på, hvor det gælder om at score flest mål. Disciplinen er desuden en holdsport, hvor holdets samarbejde hyldes snarere end enkeltmandspræstationer. Polo kræver taktik, positionering og frem for alt gode rytteregenskaber.
Holdsport til hest
Polo er verdens ældste holdsport til hest, og kan dateres 2500 år tilbage. I dag spilles der polo i over 90 lande i verden. Polo er funderet i horsemanship, og tøjet består af en poloshirt og jeans, kraftige ridestøvler og en hjelm med en bred skygge. Poloheste er typisk meget lette at styre rundt med, og de er ikke så store (maks. 163 cm i stang). De har et roligt sind, og er ofte en blanding af racerne fuldblod og criollo.

Spillet
Meget kort spilles polo af 2-4 personer og heste på hvert hold. Trafikregler er spillets rygrad og er til for at undgå sammenstød og ulykker. Der rides efter en lille hvid bold, som der slås til med en lang mallet (en slags kølle) fra hesteryg. Man benytter kun højre hånd, mens venstre hånd holder tøjlerne. Bolden skal i mål (mellem to stolper) i hver ende af banen. Det er en holdsport med taktik og korrekt placering som hovedingredienser - dernæst kan rideevner og fart tilsættes.

Polo er blevet citeret for at være: ”Den unikke blanding af hastighed og ultimative ridekundskaber kombineret med boldøjefærdigheder. Som kunstskøjteløb svarer til dressur, svarer ishockey til polo.”

Kilde: Danish Polo Association

Du kan også følge Danish Polo Association på Facebook