Paranyt

Landsmøde 2018

Pararideudvalget afholder landsmøde lørdag den 7. april 2018 kl. 13.00 til 15.00 på

Ridecenter Straalen, Maglebyvej 11, 4671 Strøby.

Parasporten inviterer til åben samling den 21. januar - se nedenstående

Åben samling 2018 para

Beretning fra Special Olympic stævne

Søndag den 10. september blev der afholdt Special Olympic stævne hos Ridecenter Strålen og Rideklub Strålen på Stevns - og det blev en stor succes.

Et lille indblik fra stævnet findes her

Nye dressurprogrammer

Så er de nye dressurprogrammer opdateret på hjemmsiden.
men her er et link til FEI's hjemmside, hvor programmerne findes på engelsk

Brogaarden Para Cup 2017

Brogaarden Para Cup 2017 - stilling

Bestemmeler for Brogaarden Para Cup 2017

Pararideudvalget starter i 2017 en ny cup for danske pararyttere, Brogaarden Para Cup 2017. Brogaarden Para Cup er en turnering, der har til formål at fremme bredde- og talentudviklingen i dansk parasport. Cuppen afholdes i de nye Novice-programmer 2017, og afvikles over fire kvalifikationsrunder samt en finale. Ekvipagerne skal gennemføre mindst to kvalifikationsrunder for at kunne kvalificere sig til finalen i oktober.

Om Brogaarden Para Cup
Brogaarden Para Cup afholdes som %-klasse, hvor ryttere i alle fem grader rider mod hinanden. Cuppen afvikles som nævnt over fire kvalifikationsrunder og en finale, og kommer således til at ligne ECCO Cup, der afvikles i dressur for både ponyer og heste. Ekvipager og heste, der er placeret internationalt i 2015-2017, er udelukket fra at deltage i cuppen. Der er ingen kvalifikationskrav for at kunne deltage.

Kvalifikationsstævnerne
Kvalifikationsrunderne afvikles ved C-stævner hhv. øst og vest for Storebælt. Der rides kun én dag ved stævnerne. Datoer for kvalifikationsrunderne er:
Herning Rideklub d. 12.-14. maj
Hornsherreds Rideklub d. 3.-4. juni
Hedensted Rideklub d. 2.-3. september
Slagelse Rideklub d. 9.-10. september
Ekvipagerne tildeles point ud fra deres placeringer i kvalifikationsrunderne. Det er de 10 ekvipager, der har opnået flest point, der kvalificerer sig til finalen. Rytterne har lov til at starte i alle kvalifikationsrunderne.

Finalen
Finalen afvikles i Vallensbæk d. 7.-8. oktober
I finalen nulstilles alle resultater, og der rides over to runder. Første dag rides Holdmesterskabs-programmet og anden dag rides Kür. Det er finalens 2 runder, der afgør resultatet i cuppen.
Reglerne offentliggøres snarest muligt via DRF’s hjemmeside samt Pararideudvalgets Facebookside sammen med de nye programmer. En lang række sponsorer støtter cuppen, så der bliver mange flotte ærespræmier at ride om.

Fornyelse af licens

Så kære ryttere, så er det tid til at få fornyet licensen i Parasport Danmark (tidl. DHIF)
Licensen fornyes ved at rytterne beder deres klubber om at tilmelde dem som licenstagere. Det foregår on-line, og er der nogle der har problemer er de velkomne til at kontakte Inger Albertsen på mail i.albertsen@mail.dk

For at kunne deltage i stævner skal alle have licens samt ride for en klub, der er medlem af Parasport Danmark. Endvidere skal alle stævneryttere løse licens i Dansk Ride Forbund, det er en del af samarbejdsaftalen mellem Parasport Danmark og Dansk Ride Forbund. Der gives ikke dispensation. Man har haft 3 år til at få taget de nødvendige ryttermærker, som giver adgang til optagelse i DRF.

Drejebog for Brogaarden Para Cup 2017

Referat fra Landsmøde i Pararideduvalget 2017

Dagsorden til landsmødet i Pararideudvalget 2017

hermed dagsorden til mødet den 25. marts

Beretning fra pararideudvalget 2016

Info fra pararideudvalget

Vi har i pararideudvalget afholdt en spændende udviklingsweekend sammen med dygtige FEI dommere, lands- og talent trænere, landsholdleder og særligt inviterede gæster. Weekenden blev sponsoreret af Breddeudvalget og Elsass fonden.

Sammen har vi planlagt: , DM i paradressur, DRF U25 uofficielle mesterskab i paradressur 2017 og en ParaCup der skal løbe hen over 2017 og som samtidig vil fungere som iagttagelses-stævne for David Amager og Kitt Winterberg Sørensen.

Fra januar 2017 er de internationale mesterskabsprogrammer blevet ændret. Vi er ved at oversætte programmerne og I vil få besked så snart dette arbejde er færdigt.  De træder i kraft 1. april 2017, det er altså disse programmer som skal rides ved DM. Nationalt oprettes stævnerne efter de ”gamle” grader og  der rides de” gamle” mesterskabsprogrammer indtil 1. april 2017.

Der er flere nye ændringer til Paradressurreglementet 2017, derfor træder dette først i kraft 1. april 2017. Indtil da er det reglementet for 2016 som er gældende.

I løbet af 2017 vil vi revidere de lette og de mellemsvære programmer, så de kommer til at ligne de programmer i dressuren som de korresponderer med. Det vil betyde, at dommere vil have lettere ved at dømme paraklasser og sikre at programmerne bygger og til de sværere programmer.

De nye lette og mellemsvære programmer vil træde i kraft i januar 2018, så i hele 2017 rides der efter de nuværende lette og mellemsvære programmer-her vil programmets navn (tal) dog blive ændret pr. 1. april  så det passer til de nye grader, så husk at være opmærksom på det når I melder til stævner.

Kvalifikation til DM i paradressur 2017 vil være uændret. Der vil ikke være kvalifikationskrav til hverken U25 eller ParaCup'en i 2017. Som altid kræves der licens i både DHIF og DRF - det vil ikke være muligt at få dispensation for dette i 2017.

Til alle testede ryttere
Da der i 2017 kommer nye grader inden for pararidning er det også nødvendigt med nye testkort
Det kommer til at foregå således:
I sender det gamle testkort eller en kopi af dette (husk begge sidder) + en frankeret svarkuvert med navn og adresse til

Mette Gammelby
Karen Blixensvej 96
7430 Ikast
Så vil der blive tilsendt et nyt testkort hurtigst muligt
Har i spørgsmål så kontakt mig på

mail:  mettegammelby@webspeed.dk

Med Venlig Hilsen
Mette Gammelby

Ændring af graderne for klassificerede ryttere fra 1. januar 2017

Fra den 1. januar 2017 ændrer FEI navnet på graderne. Fremover bliver der stadig 5 grader men de bliver navngivet anderledes

Nuværende navn

Ia

Ib

II

III

IV

Fra 1/1 2017

II

III

IV

V

Internationalt kommer der også nogle nye programmer fra 1. januar men Nationalt sker der foreløbig ingen ændringer, hverken i grader, eller hvilke dressurprogrammer der rides.

Udvalget begynder nu at se på hvilke nye programmer der skal bruges nationalt. Det vil sige at vi, sammen med Landstræneren m.fl., beslutter hvilke programmer der skal skiftes ud og hvilke der stadig skal bruges.

Når vi er færdige med dette, og med at ændre navnene på de programmer som vi beholder, kommer der en officiel udmelding, hvor vi også skriver hvornår ændringerne gælder fra.

Jens Kryger Nielsen

Pararideudvalget