Para-dressur

Siden 1973 har ridefysioterapi/handicapridning været brugt som terapi til stor glæde for personer med funktionsnedsættelse.

Ridefysioterapien forestås af en ridefysioterapeut i samarbejde med en handicaprideinstruktør på et af regionernes lønnings- og takstnævn godkendt ridecenter. Kommunernes kompenserende rideundervisning foretages af en handicaprideinstruktør på samme ridecentre. Undervisning af handicappede ryttere udenfor disse regi varetages af diverse undervisere.

Ridning har vist sig at være en virkningsfuld terapi for såvel lettere som svært fysisk eller psykisk handicappede personer. Hestens tredimensionale bevægemønster påvirker rytterens bevægemønster, således at denne får øget balance, trænet midtlinjesans, styrket muskelkraft, nedsatte spændinger i spastiske muskler, bedret koordination, øget udholdenhed og ikke mindst øget selvværd og mental glæde.

Der anvendes alle slags heste til denne form for terapi, da vi udnytter forskelligt rygsving, rotation, skridtlængde, størrelse og bredde. Det er meget vigtigt at hestene er nervefaste og virker tillidsvækkende på rytterne.

Fra 1972 begyndte man at afholde ridestævner for handicappede personer. I Danmark er det muligt at konkurrere i disciplinerne dressur, temporidning, præcisionsridning og military.

Indtil januar 2002 var det almindeligt, at rytterne red på lånte heste, som stævnearrangørerne stillede til rådighed. Men da det kan være svært at skaffe heste nok til disse stævner, har IPEC besluttet at alle internationale stævner skal foregå på egne heste. Danmark har naturligvis måttet følge denne udvikling. Til nationale stævner vil der dog af og til være mulighed for at starte på lånte heste.

Stævnetyper

• Nationale Stævner: Breddestævner og landsdels-/landsstævner
  • Internationale stævner

Der rides efter det Nationale Reglement for Handicapridning.

Det er naturligvis også muligt at deltage i stævner under Dansk Ride Forbund. Er man i besiddelse af et testkort, har man under rideforbundets § 443 tilladelse til at ride med speciel udrustning, optømning eller påklædning.

Links:

Rytterlicens