Sikkerhed

Forhindringerne skal være indbydende for hesten at springe. Det betyder:

• I jagtridning  bør hesten i god tid (mindst 25 meter) kunne se forhindringen, så den kan taksere sit tilløb og er helt klar på sin opgave.
  • Forhindringerne skal have en synlig bom på jorden eller lavt hængende ved jorden, så hesten kan bedømme forhindringens placering i forhold til underlaget.
  • Den højeste bom skal være synlig for hesten, bag den eller de lavere bomme, så forhindringen passer til hestens springbue.
  • Der må ikke være en ny udfordring bag forhindringen (grøft, dyb landing, ny forhindring eller lign.) som hesten (og rytteren) ikke kan se i god tid inden sit afsæt foran forhindringen.
  • Afstanden mellem to forhindringer bør være mindst 30 meter for heste og 25 meter for ponyer, så hver eneste hest/pony frit kan tilpasse antallet af galopspring mellem forhindringerne. Rytterne har ikke gået banen til fods før jagten.
  • Det kræver rutinerede ekvipager at springe ud i vand.
  • Ruter gennem vand bør være undersøgt på forhånd til hest og i waders – også udenfor den direkte rute, så udbrydende heste ikke kommer på dybt vand. Bunden kan snyde go holde til mennesker, men ikke til heste
  • Forhindringerne kan med fordel opbygges af rafter med en trebenet buk i enderne. De kan også springes begge veje, hvis der er en lav bom på begge sider. Væltede eller beskadigede forhindringer bør ikke opbygges af publikum med mindre master kan besigtige den. Halm må kun anvendes som fyld i en normalt opbygget forhindring. Nogle heste respekterer ikke halm og træder ned i halmballer med styrt til følge. Derfor skal der altid være bomme på forkant og bagkant, så hesten ikke er i tvivl om forhindringens størrelse og placering.
  • Det kan være nødvendigt at slå græsset ved spring over grøfter, så hesten tydeligt kan se grøftens kanter – grøften må ikke være skjult i højt græs.

Plan for sikkerhed

• Udpeg en person til sikkerhedsleder med ansvar for planlægning af sikkerheden (det kan være jagtlægger, master, bagmaster, en rytter eller en anden fra rideklubben).
  • Udskriv et kort over ruten fra internettet og indtegn ruten, hvor der er flere muligheder:
    • Kort- og matrikelstyrelsen (www.kms.dk)
    • Google map (maps.google.dk)
    • Krak (map.krak.dk)
    • Indtegn forhindringerne, pauseplads og andre markante punkter med nummer eller tydeligt navn, så der ikke opstår misforståelser i en telefonsamtale.
    • Forbered to fyldige førstehjælpskasser – en til en skadet rytter og en til en skadet hest.
    • Medbring dækkener til hest og varme tæpper til rytter, hvis der opstår skader eller fald.
    • Udnævn en førstehjælper – kan være en rytter, master, en fra rideklubben eller lignende og gerne en med professionel baggrund. Hvis  en rytter er faldet af og vil/må udgå, sørg for at der er en til at følge vedkommende hjem, så de ikke rider alene.
    • Under jagten bør der være en hestetrailer hægtet på en bil med chauffør parat enten ved startstedet, pausepladsen eller hvor det ellers er muligt.
    • Nummeret på nærmeste vagthavende dyrlæge findes.

Sikkerhedslederen

• Før jagten starter samles sikkerhedsleder, master, bagmaster, førstehjælper og trailerchauffør til fods.
      • Sikkerhedslederen udleverer kort til alle med rute og forhindringer, alle telefonnumre m.m.
      • Alle indtaster alle telefonnummre, så numrene ligger først på telefonens opkaldsliste.
      • Nærmeste vagthavendes dyrlæges telefonnummer indlægges i telefonerne.

Nu er tingene forberedt, så jagten kan foregå i overensstemmelse med Dansk Ride Forbund værdi ’Sikkerhed først’. Hvis uheldet er ude for hest eller rytter er der en forberedt plan for det videre forløb efter førstehjælpens grundregler: Stands ulykken, tilkald hjælp, giv førstehjælp til de tilskadekomn

Rytterlicens

Hestepas