Arrangører

Send invitationer ud i god tid, så rytterne har tid til at forberede sig selv og hesten.

• Udpeg som minimum følgende ledere af jagten blandt de mest rutinerede ryttere:
    • Master
    • Bagmaster (rider bagerst og støtter de eventuelt urutinerede ryttere med at komme godt gennem udfordringerne – bagmaster kan godt have en hjælper eller to).
    • Option: Ræve
    • Publikumsguide (leder en eventuel bilkortege af publikum, så der ikke opstår farlige trafiksituationer).
  • Find en rute af passende længde i forhold til niveauet hos heste/ponyer, så mindre ponyer ikke bliver for trætte, før turen er gennemført.
  • Træf forudgående aftale med alle lodsejere på ruten – et efterfølgende besøg med tak for hjælpen og spørgsmål om alt er i orden, gør det nemmere at spørge næste gang.
  • Ruten bør indledes med et længere stræk i skridt, så feltet kan finde ind i en rolig rytme, og hestene finder deres plads, og musklerne kan varmes op. Indledningen bør afsluttes med et stræk, hvor feltet traver for at få pulsen lidt op på hestene, inden forhindringerne kommer.
  • Ruten bør på samme måde afsluttes med et langt stræk i skridt, så alle heste er skridtet af ved hjemkomst med lav puls og ro i kroppen.
  • Find et sted til pause omtrent midtvejs på ruten, hvor der er god plads til heste og parkering af publikums køretøjer.
  • På asfalt bør der kun rides i skridt.
  • Rid ruten igennem weekenden før jagten (master eller ræv), så der er en realistisk tidsplan for ruten på omkring 1½ time plus pause.
  • Ruten bør veksle mellem strækninger med forhindringer, hvor feltet rider en strækning sammenhængende i galop med forhindringer efterfulgt af en strækning, hvor feltet skridter og samler ’bagenden’ af feltet op, så alle kan finde ind i deres plads to og to.
  • Et jagtfelt er meget elastisk, hvor de bagerste ryttere oplever store svingninger i hastigheden for at ’følge med’ feltet. Den bedste måde at reducere den effekt er ved at give feltet nogle passende lange strækninger til at finde en stabil fart og rytme i ridningen.
  • Feltet bør under hele jagten ride to og to. Der kan afsluttes med en galop i 'bred front’ f.eks. på en stubmark, hvis rytterne har rutine nok til dette. Hesten er et flokdyr, og bred front kan få mindre rutinerede ryttere til at miste kontrollen over deres hest/pony. Bred front er for det rutinerede felt.

Rytterlicens

Hestepas