Jagtridning

Jagtridning er en fantastisk oplevelse med natur, socialt samvær, tempo og udfordringer, som mange ryttere og heste kan få store oplevelser med. Et jagtfelt er et flot syn i naturen.

Jagtridning er den ældste form for ridesport. Konger og adelsmænd red jagtridning for fornøjelsen og adspredelsens skyld helt tilbage i middelalderens Europa. Jagtridning har udviklet sig gennem årene, så der ikke længere rides med et kobbel af hunde på jagt efter vilde dyr. I dag er ruten planlagt på forhånd af hensyn til landmænd, skovejere, medfølgende publikum, indlagte pauser til hestene og turens længde. Reglerne for jagtridning er baseret på sportens kultur og traditioner viderebragt gennem generationer af jagtryttere. Det er en sport, hvor alle er vindere, og alle hjælper alle og udviser gensidigt hensyn gennem hele jagten.

Den danske rideklub, der har flest jagtryttere i sin medlemsskare, er Sportsrideklubben. Sportsrideklubben arrangerer jagter det meste af året med den kendte Hubertusjagt i Dyrehaven den første søndag i november. Det er på denne jagt, den fra TV så kendte Magasindammen indgår som en af forhindringerne. Sportsrideklubben arrangerer desuden hvert efterår en jagtkampagne, hvor klubbens jagtryttere tager på en uges ophold i Danmark eller det nære udland med flere jagter gennem ugen og andre fælles oplevelser.

Jagtridning er en sport, hvor der kan opstå farlige situationer og uheld. Sandsynligheden for uheld kan reduceres betydeligt, hvis alle følger sund fornuft og forebygger uheld. Det er en fælles opgave for rytteren og arrangøren at være godt forberedt til jagtridning.

Der er ikke et decideret reglement for jagtridning. Det er båret af kultur og traditioner. Det er derfor hensigten med denne udgivelse at anvise nogle retningslinjer for ryttere og arrangører af jagter, så sikkerheden er på det højest mulige niveau for hest og rytter.

Denne vejledning er udarbejdet i samarbejde med Sportsrideklubbens jagtledelse.

Rytterlicens

Hestepas