Nyt bredde projekt

Breddeaktivitetsudvalget har søsat et nyt bredde projekt, som har til formål at klubberne i gang med breddeaktiviteter.

Projektbeskrivelse:
Vi, Breddeaktivitetsudvalget og breddekonsulenterne, tilbyder at komme ud i en klub 2-3 gange og introducere Ponygames for par og Action-Parkour. Det kan være i forbindelse med undervisning eller i en weekend. Klubben opfordres til at invitere naboklubber og omegnens ryttere, også selv om de ikke er medlem af DRF. Der er også mulighed for at deltage med håndhest.
Vi medbringer materiel, som klubben kan låne, så de selv kan træne med flere ryttere.
Til sidste i projektforløbet bliver der afvilket et stævne i Ponygames for par og Action-Parkour.

Vi medbringer rosetter til alle. Vi bestemmer startgebyr, f.eks. kr. 30,- pr start. Klubben får indskud og mulighed for at sælge fra cafeteriet. Under stævnet kan afvikles aktiviteter uden hest for at aktivere forældre og evt. søskende, der ikke rider. Det kan være kæphestridning, trillebørsagility el.lign.

Begrundelse:
De fleste rideklubber tilbyder udelukkende undervisning og stævner i dressur og spring.
De ryttere, der ikke interesserer sig for disse aktiviteter eller har en hest, der ikke har talent for dem, får dermed ingen tilbud i klubberne.
Disse ryttere bør tilbydes aktiviteter i DRFs klubber, så de kan lære at ride på en sikker måde og være en del af fællesskabet i klubben.
Der findes mange aktiviteter, hvor rytterne kan lære at ride og endda have det sjovt imens. I breddeaktiviteterne lægges der vægt på samarbejde mellem hest og rytter og på hestens lydighed i stedet for på hestens øvrige kvaliteter. Derfor kan man være med og gøre sig gældende uanset, hvilken hest man har. Elevheste vil kunne konkurrere på lige fod med private heste.

Formålet:
med projektet er at få klubber under DRF til at åbne øjnene for alternative rideaktiviteter, så de kan skabe en varieret og sjov undervisning, som lever op til beskrivelserne i ”Aldersrelateret træning”, skaber variation i dagligdagen for elevhestene og giver mulighed for nye stævneaktiviteter og indtjeningsmuligheder.

Link til Breddeaktivitets Facebook:
"DRF Bredde" (side)
ØST (gruppe)
SYD (gruppe)
NORD (gruppe)

Klubber der er tilmeldt projektet:
Holmegårdens Rideklub (distrikt 2)
Broholm Rideklub (distrikt 7)
Midtjysk Rideklub (distrikt 12)
Sportsrideklubben Silkeborg (distrikt 12)
Skåde Rideklub (distrikt 12)
Hjallerup Rideklub (distrikt 14)