Stilstafetspring

Stilstafetspringning er en holdkonkurrence, der kræver god balance og et godt samarbejde rytterne imellem. I konkurrencen bringer et hold stafetten (normalt en pisk) fra start til mål. Et stafethold består af 3-4 ryttere (den 4. rytter er kun reserve) med hver sin pony/hest. Stilstafetspringning er opdelt i to afdelinger - en for de knapt så øvede og en afdeling for de mere øvede.

Hvorfor stilstafetspringning?
Stafetspringningen skal bedømmes som en stilspringning for at uddanne rytterne og give hestene bedre velfærd. Når ryttere på de laveste niveauer har fokus på at ride hurtigt og fejlfrit, tilegner de sig ofte forkerte redskaber til korrekt ridning. Fremadrettet kan det være svært for rytterne at vænne sig af med den uhensigtsmæssige ridestil.

I de mindre klasser fokuseres der alt for meget på at ride hurtigt og fejlfrit, fremfor fokus på ridning og udvikling. Tendensen med at det bliver hurtigt og ofte over evne, skal vi væk fra, derfor er stilspringning vejen frem - ikke bare for at sikre rytterne de bedste udviklings- og uddannelsesmæssige muligheder, men også for hestevelfærden.

Der er lavet et bedømmelsesskema særligt til Stilstafetspringning til breddeaktiviteterne. Her er der tre hovedpunkter, som dommeren skal bedømme rytteren efter. Karakteren gives umiddelbart efter rytteren har redet, og skrives ned af sekretæren, som står lige ved siden af dommer, mens næste rytter på holdet er i gang med sin omgang. Der er udarbejdet et ark, der bør læses op før konkurrencens start, så publikum og ryttere er klar over, hvad der bedømmes efter.
Skulle du ønske hjælp til at komme i gang med breddeaktiviteter, er I meget velkomne til at kontakte os bredde@rideforbund.dk

Reglement:
Breddereglement

Regler:
Regler for afvikling af stilstafetspring

Propositioner:

Stævner:
DRF GO!

Værktøjskassen:
Propositioner - Forslag (pdf)

Stafetspringningen rides på minimum en 20 x 40 bane m. Der må rides på græs, grus eller indendørs bane. Hver rytter springer 8-12 spring.

Rytterlicens

Hestepas