Miljø træning

Miljøtræning er træning, hvor man vænner hesten til forskellige ting og situationer, som den fra naturens side ville blive bange for. Det er målet med miljøtræning at gøre hesten besindig, altså få den til at besinde sig og vente i stedet for at forsøge at løbe væk, som dens flugtinstinkt vil få den til at gøre.

DRF's Miljøprøve bygger på Besindighedsprøven, som i 2002 er lavet af det tyske rideforbund i samarbejde med ridesportsmagasinet Cavallo. Fra denne prøve stammer følgende definition:

Hvad forstås ved besindighed?
Hesten, som er rytterens makker, bør give ham/hende en følelse af sikkerhed, både i den daglige omgang som ved ridning. Dette bør også gælde for den ængstelige rytter og for begyndere i alle aldersklasser. Ganske vist er og bliver hesten et flugtdyr; men den kan absolut formidle denne følelse af sikkerhed til rytteren i stressede situationer. En ”besindig” hest er en hest, som klarer opgaverne i besindighedsprøven roligt og lydigt med en tydelig vilje til samarbejde. Ved besindighed drejer det sig ikke kun om en hests medfødte temperament. Også tillid til mennesker, respekt og lydighed fører til en hests indre ro. Derved bliver den til en besindig og pålidelig makker for mennesket, og en sådan hest er en fornøjelse for den, der skal omgås den.

Besindighedsprøven og DRF's Miljøprøve er lavet for at inspirere ryttere og hesteejere til at arbejde med miljøtræning, så deres heste bliver trygge i de forskellige situationer, som vi udsætter dem for, og dermed bliver mere sikre at omgås.

I miljøtræning bruges forstærkning. D.v.s. man forstærker en ønsket adfærd hos hesten, man øger sandsynligheden for, at hesten gentager adfærden. Forstærkning kan være positiv eller negativ. Disse ord skal opfattes som i matematik. Ved positiv forstærkning lægger man noget til, giver noget. Ved negativ forstærkning trækker man noget fra, fjerner noget.

Download:
- Negativ forstærkning (pdf)
- Positiv forstærkning (pdf)
- DRF´s Miljøprøve (pdf)
- Tips til miljøtræning-balloner bag hækken (pdf)
Tips til miljøtræning-tønder, smalt pas og andet (pdf)
- Tips til miljøtræning-villig tilbagetrædning (pdf)
- Tips til miljøtræning-skrammelsæk (pdf)
- Tips til miljøtræning- problemfrit over presenningen (pdf)
- Tips til miljøtræning-at gå over broer (pdf)
- Tips til miljøtræning-kryds (pdf)
- Tips til miljøtræning-sprayflaske (pdf)