Ny stævnerytter

Det er både udfordrende og sjovt at være til stævne, og på et tidspunkt får du måske lyst til selv at starte din første konkurrence. Pludselig er det ikke kun din underviser, din familie og dine venner, der ser, hvordan du rider hesten. Til stævnerne er der også publikum og dommere, der kigger med, og din ridning bliver sammenlignet med andres.

Når du er til stævne, er der mange ting at holde styr på. Du skal både koncentrere dig om hesten og om den klasse, du skal ride. Du skal også støtte og opmuntre dine kammerater og give en hjælpende hånd, hvor der er brug for det.

Konkurrencereglerne for et stævne er bestemt af forbundets sportsreglement, som er opdelt i et sæt fællesbestemmelser og et reglement for hver enkelt disciplin. Du bør have godt kendskab til reglementet, inden du begiver dig ud på stævnepladsen.

Tilmelding til stævner sker oftest gennem Dansk Ride Forbunds portal DRF Go! Skal du starte elev- (E) eller klubstævner (D), skal din hest blot registreres i vores system. Det sker via din hests registreringsnummer. Skal du starte distrikts- (C), Lands- (B) eller internationale stævner (A), skal din hest konkurrenceregistreres. Se mere her.
Ryttere, der skal ride stævner, skal også registreres. Skal du starte klubstævner, skal du have en D-licens, og starter du distrikts- (C), Lands- (B) eller internationale stævner (A), skal du have en rytterlicens. Læs mere her.

Opstart af rideklub

Ryttermærker