Struktur

Ryttermærkestruktur
Ryttermærkerne er en et bevis for, at du kan ride og ved, hvordan du skal håndtere en hest. Ryttermærkerne tages i et kronologisk forløb, hvor der kan startes på 3 forskellige niveauer. Der kan startes med Intromærkerne, Ryttermærke 1 eller Ryttermærke 3. Det er din underviser/ridelærer som bestemmer, hvilket startniveau du er på.

Intromærker
Intromærkerne er opstart inden du skal i gang med tage de egentlige ryttermærker. Intromærkerne har emner fra ryttermærke 1, så det ikke bliver for svært at komme i gang med det første ryttermærke. Det er din daglige underviser/ridelærer, som underviser og bedømmer dig i de øvelser og opgaver, som skal udføres i intromærkerne. Til intromærkerne hører et intropas, hvor din underviser/ridelærer krydser af efterhånden, som du kan løse de forskellige opgaver og øvelser.

Ryttermærkerne
Basismærkerne er rygraden i ryttermærkerne. Grundtanken bag ryttermærkerne er først og fremmest sikkerhed. Men der er også blevet lagt vægt på, at der er regler, der skal overholdes, at have praktik frem for teori og at lære rytterne selvkritik, der ansporer til refleksion frem for udenadslære.

Til alle mærkerne skal der vises ridning på en eller anden måde, Derudover er uddannelsen bygget op om de fire grundfag; Sikkerhed, hestehold, hestens læring og etik. Ryttermærkeprøverne er med til at sikre, at du som rytter har tilegnet dig stoffet.

Når du skal til prøve i et af ryttermærkerne, vil det være en ryttermærkedommer der bedømmer dig på din rideskole. Når du har bestået Ryttermærke 3, har du gennemført basisuddannelsen i ryttermærkerne.

Specialmærkerne
Specialmærkerne er ligestillede mærker, der retter sig henholdsvis til stævnerytteren og hesteejeren. I konkurrencemærket, der også kaldes ryttermærke 4, kan du aflægge rideprøven hos en disciplindommer til et klubstævne. Den teoretiske og praktiske prøve aflægger du som med de foregående hos en ryttermærkedommer.

Ryttermærke 5 er tilegnet nuværende og kommende hesteejere. Her bliver rytteren undervist i, hvilket ansvar det kræver at have egen hest, og man får viden om de mange opgaver, der følger med.

Efter at du har taget alle mærkerne er du på et niveau, hvor du kan fortsættes med at tage de nuværende ”metal”-mærker.

Ny stævnerytter

Opstart af rideklub