Ryttermærke 3

Det tredje og sidste af de tre basismærker er ryttermærke 3. Her begynder vi igen med udstyr, hvor der vil være fokus på de forskellige dækkener.

Hestens behov og adfærd vil også blive gennemgået. Spørgsmål som, hvordan opfører hestene sig sammen med hinanden, og hvilke typer foder kan hesten få, vil man få svar på. Samtidig lærer du at vurdere hestens foderstand, hvilket er vigtigt i forhold til hestens velfærd.

De forskellige sygdomme, der kan ramme hesten, er endnu et vigtigt punkt. Du lærer at genkende symptomerne på de mest normale hestesygdomme, og hvad du skal gøre, hvis du ser, at hesten viser symptomer på f.eks. forkølelse og kolik. Derfor omhandler det næste emne også pasningen af hesten, og hvordan du f.eks. klipper man og hovskæg og vasker hesten efter træning.

Ryttermærkerne går især ud på at lære dig om sikkerhed, så derfor lærer du også, hvordan hesten lærer, og hvilke etiske regler du skal handle efter.

Som i de foregående ryttermærker vil det sidste emne omhandle ridning. Her skal du lære at sidde ned i trav og galoppere, mens du sidder korrekt på hesten med din vægt og hjælpere. Du kommer til at ride på dressurbanen og i skov og trafik. Her er det især vigtigt at kende reglerne for ridning i trafikken, så man kommer sikkert ud - og hjem igen.

På Dansk Ride Forbunds webshop kan du også køber bøger, som lærer dig endnu mere om hest og rytter og ridesikkerhed.

hop

Ny stævnerytter