Ryttermærkeprøver

Det er ikke et krav, at går til prøve efter at have fulgt ryttermærkeundervisningen. Vælger du at gå til prøve, vil klubben, underviseren og dommeren gøre deres bedste for at det bliver en god oplevelse. Hvis du mangler nogle færdigheder i at kunne gennemføre prøven tilfredsstillende, vil du efter yderligere undervisning kunne aflægge prøven igen.

En ryttermærke prøve er mange rytteres første form for eksamen. For at dette ikke skal virke som et kæmpe chok for rytteren, bygges der gradvis på prøveformen. I intromærkerne er det egen underviser, der løbende bedømmer. Fra ryttermærke 1 er det en ekstern dommer, der bedømmer rytteren ved en dialog i stalden og en praktisk demonstration i ridehuset. Prøveformen er fuldt udbygget i ryttermærke 2, hvor der udvides med en skriftlig afkrydsningsprøve.

Forbundet anbefaler ikke, at rytterne skal aflægge prøve i mere end et mærke af gangen. Indholdet i mærkerne er afpasset efter, at det er en realistisk mængde af nyt stof og færdigheder der skal erhverves.