For rytteren

At tage ryttermærker er en naturlig del af rytterens uddannelse. Ryttermærkene har fokus på sikkerhed og giver rytteren viden og praktisk erfaring i at færdes omkring hesten.

Den gode elevskole vil derfor altid tilbyde deres medlemmer undervisning i ryttermærker enten sideløbende med den almindelige undervisning eller integreret i holdundervisningen.

Tilbyder din klub ikke undervisning i ryttermærker kan du på DRF Go! finde en oversigt over de klubber, som pt. udbyder undervisning og prøve til andre end egne medlemmer. Alternativt kan du bruge ryttermærke opslagstavlen på vores facebook side "Dansk Ride Forbund - Klub".

Det er underviseren, der anbefaler hvor i ryttermærkeuddannelsen eleven bør starte. Men som udgangspunkt bør alle børn starte med ryttermærke 1 og de yngste bør først tage intromærkerne. Det er hensigtsmæssigt først at starte med ryttermærke 1, når barnet har nået skolealderen. Læs evt. afsnittet Aldersrelationer.

Forbundet anbefaler at børn og unge kun tager et mærke af gangen. Ryttere der ikke er fyldt 15 år, kan kun aflægge en ryttermærkeprøve pr. dag. Mærkerne er bygget sådan op, at hver af dem indeholder en ny mængde læring og sætter krav til nye færdigheder.

Til ryttere med et dokumenteret læsehandicap kan elevhæfterne tilgås som lydbog med tekst og billeder gennem NOTA. Lydbøgerne kan ikke købes men står til rådighed for brugere af NOTA.

Udbudt ryttermærkeundervisning og -prøve

Dansk Ride Forbund - Klub (facebook)