Ryttermærkeunderviser

Der er ingen krav til underviseren i ryttermærker. Enhver ansvarlig rytter, der behersker stoffet og som har lysten, kan undervise i Ryttermærker. Det anbefales dog, at underviseren deltager i kurset "Ryttermærkeunderviser" for at de få de bedste kvalifikationer til at undervise. Ryttermærkekurset udbydes gennem uddannelseshuset i underviserlinien.

Undervisningsmaterialet til ryttermærkerne er målrettet henholdsvis underviseren og eleven.

Til underviseren er der udformet en undervisningsmappe med fagplaner, forslag til lektionsplaner, praktiske oplysninger, undervisningsforslag, sikkerhedsregler og information omkring prøveafviklingen. Underviseren anbefales endvidere de 3 grundbøger "Ridesikkerhed", "Hestehold - en grundbog" og "Rytter og hest". Grundbøgerne er beregnet til supplerende læsning, og der vil løbende være henvisninger til dem i undervisermappens fagplaner.

Til eleven er der udformet et elevhæfte til hvert mærke. Elevhæftet er afvekslende udformet, hvor teksten suppleres med små opgaver, billeder og moralehistorier.

Undervisningsmaterialerne kan købes gennem DRFs SHOP.

Til elever med et dokumenteret læsehandicap kan elevhæfterne tilgås som lydbog med tekst og billeder gennem NOTA. Lydbøgerne kan ikke købes men står til rådighed for brugere af NOTA.

Ryttermærkeunderviserkursus:
DRF GO Kurser