Aldersrelationer

Undervisningsmaterialet er bygget op som spiralundervisning, hvor man vender tilbage til emner fra tidligere mærker og bygger videre på disse. Den bedste læringsproces opnås således ved at tage alle ryttermærkerne i kronologisk orden. Det er meget vigtigt for forbundet, at børn får en positiv oplevelse med ryttermærkerne og at selve prøven bliver en god erfaring.

Intromærke 1 og 2:
Dette er målrettet nybegyndere og børn før skolealderen. Det er primært færdigheder omkring håndtering af hesten, som rytteren skal beherske. Det er typisk rideskoleunderviseren, der fungerer som både underviser og dommer. Undervisningen er altså integreret på rideskoleholdene og færdighederne vurderes løbende uden en reel prøve.

Ryttermærke 1:
Dette er målrettet børn i skolealderen fra 7 år og opefter. Herfra vil alle prøverne blive bedømt af en ryttermærkedommer. Da ryttermærke 1 formentlig er barnet første oplevelse med at skulle tage en prøve, er der ingen teoretisk prøve. Prøven er kun praktisk og sker i en mundtlig dialog med dommeren.

Ryttermærke 2:
Dette er målrettet børn i skolealderen fra 8 år og opefter. Herfra vil alle prøverne bestå af både en praktisk og en teoretisk del. Dette er formentligt barnets første oplevelse med en skriftlig prøve, hvorfor det vil give barnet sikkerhed at have mødt dommeren tidligere ved en ryttermærke 1 prøve.

Ryttermærke 3:
Dette er målrettet gruppen fra 10 år og opefter. Det er muligt at påbegynde ryttermærkeundervisningen på dette niveau, men det anbefales kun til voksne ryttere med stor erfaring. Børn og unge der har taget de foregående ryttermærker, vil grundet spiralundervisningen opleve at have en basisviden at knytte den nye viden op på. Da mærket afslutter basisuddannelsen for ryttermærkerne, vil selve prøven også indeholde emner fra de foregående mærker.

Ryttermærke 4:
Dette er målrettet gruppen fra 12 år og opefter. Til dette mærke hører der også en rideprøve. Rideprøven kan tages i forbindelse med en stævnedeltagelse i den disciplin der ønskes. Rytteren skal blot selv huske at medbringe en rideprøveblanket til dommeren.

Ryttermærke 5:
Dette er målrettet gruppen fra 14 år og opefter som påtænker eller har egen hest.

Fælles for ryttermærke 1-5:
Som undervisningsmateriale er der udformet et elevhæfte, som dog ikke kan stå alene. Underviseren har en undervisermappe og de tilhørende grundbøger. Der stilles ikke krav til underviseren, men forbundet opfordrer til at undervisere skal have taget ryttermærkeunderviserkurset. Prøven foregår hos en Ryttermærkedommer, der er en uddannet official under Dansk Ride Forbund. Det er forbundets klubber, som udbyder og afholder ryttermærkeprøver.

Breddereglement

Ryttermærker