Stilstafetspringning

Stilstafetspring er opdelt i 2 afdelinger. Den ene afdeling er for de knapt så øvede og den anden afdeling er for de mere øvede.

Stilstafetspringning er en holdkonkurrence, der kræver god balance og et godt samarbejde rytterne imellem. Det er et sjovt og lærerigt alternativ til springundervisningen ude i klubben og som giver rytterne nye udfordringer.

Stilstafetspringning er en konkurrence, hvor et hold bringer stafetten (normalt en pisk) fra start til mål. Et stafethold består af 3-4 ryttere (den 4. rytter er kun reserve) med hver sin pony/hest.

Hvorfor stilstafetspringning?
Dansk Ride Forbund indførte for et par år siden Stilspringning i de små klasser (Lc og nedefter), dette vil også indføres til breddeaktiviteten stafetspringning, idet vi her har med ryttere at gøre, der rider på dette niveau.

Begrundelsen for at der skal være stilspringning, er for at uddanne ryttere og give hesten bedre velfærd.
Når rytteren på de laveste niveauer har fokus på at ride hurtigt og fejlfrit tilegner de sig forkerte redskaber til korrekt ridning. Fremadrettet er det svært for rytterne at vænne sig af med den uhensigtsmæssige ridestil i deres fremadrettede ridekarriere.
Der ses alt for ofte at der i de mindre klasser fokuseres alt for meget på at ride hurtig og fejlfri, fremfor fokus på ridning og udvikling.
Tendensen med at der bliver hurtigt og ofte over evne, skal vi væk fra, derfor er stilspringning vejen frem- ikke bare for at sikre rytterne de bedste udviklings- og uddannelsesmæssige muligheder, men også for hestevelfærden. Vi har inviteret en atlet ind i sporten, der ikke selv har bedt om at være- det har vi ansvar for.
Der er lavet et bedømmelsesskema særligt lavet til Stilstafetspringning til breddeaktiviteterne, hvor der er 3 hovedpunkter dommeren skal bedømme rytteren efter. Karakteren gives umiddelbart efter rytter har redet. Skrives ned af sekretæren som står lige ved siden af dommer, mens næste rytter på hold er i gang med sin omgang.
Der er udarbejdet et ark, der bør læses op før konkurrencens start, så publikum og ryttere er klar over hvad der bedømmes efter.
Vi håber I tager godt imod tiltaget, og vi får nogle dygtige og kompetente ryttere fremadrettet.

Skulle du ønske hjælp til at komme i gang kan dit lokale distriktsbreddeudvalg give gode råd og vejledning.

Stilstafetspringning:
Skema til bedømmelse af Stilstafetspringning (pdf)
Udregningsark

Regler:
Breddereglement (pdf)

Forslag til baner:
Afd. A
Stilstafetspringning Afd. A skitse 1 - bane 20x60
Stilstafetspringning Afd. A skitse 2 - bane 20x60
Afd. B
Stilstafetspringning Afd. B skitse 1 - bane 20x60m
Stilstafetspringning Afd. B skitse 2 - bane:23x63m
Banenumre til Stilstafetspringning Word

Dommere:
Spring dommere

Stævner:
DRF GO!

Værktøjskassen:
Drejebog for Breddeaktiviteter (pdf)
Drejebog for kvalifikationsstævner (pdf)
Propositioner - Forslag (pdf)

Stafetspringningen rides på minimum en 20 x 40 bane m. Der må rides på græs, grus eller indendørs bane. Hver rytter springer 8-12 spring.

Breddereglement

Ryttermærker