Orienteringsridt

Formålet med Orienteringsridt er at kunne orientere sig i terrænet efter markeringer, samt at kunne håndtere hesten i naturen. Der rides efter en fast tid (idealtid) og rytteren skal lære at afstemme hastigheden i forhold til ruten. Der er flere muligheder for Orienteringsridtet.

Med indlagte naturlige forhindringer fra Parkour, Med poster eller hvor rytter trækker hesten

Ruten til Orienteringsridtet er altid markeret

Undervejs kan der være forskellige former for opgaver og kontrol:

• Kontrol i form af bemandede poster eller opsatte poster med f.eks. O-løbs markører
  • Op til 5 naturlige Parkour-forhindringer, som bedømmes af en dommer. For hver forhindring tildeles 2 min ekstra ridetid pr. rytter. Rytterne skal vide, hvor mange og hvilke forhindringer, der indgår på ruten, inden de påbegynder orienteringsridtet. De opnåede point fra forhindringerne lægges til points fra Orienteringsridtet
  • Poster med opgaver. Stævnearrangøren bestemmer posternes opgaver og vurderer, hvor mange minutter der skal tildeles i ridetid. Der gives højst 10 point pr. rytter pr. opgave. De opnåede point fra opgaverne lægges til points fra Orienteringsridtet
  • O-ridt kan udskrives for ryttere, der rider med trækker, eller for hesteførere, der trækker hesten/ponyen gennem ruten.
Regler:
Breddereglement (pdf)