Struktur

Ryttermærkeuddannelsen er et kronologisk forløb, hvor der kan startes på 3 forskellige niveauer. Der kan startes med Intromærkerne, Ryttermærke 1 eller Ryttermærke 3. Det er underviserens vurdering af elevens alder og forudsætning, der er bestemmende for startniveauet.

Intromærkerne er et introforløb til ryttermærkerne til brug i den daglige rideskoleundervisning. Intromærkerne består indholdsmæssigt af elementer fra ryttermærke 1, således at det første ryttermærker ikke bliver så stor en mundfuld for de yngre ryttere. Det er den daglige underviser, der underviser og bedømmer. Til intromærkerne hører et intropas, hvor underviseren kvitterer efterhånden som eleven magter de forskellige opgaver og øvelser.

Basismærkerne er rygraden i ryttermærkerne, idet de udgør den fundamentale sikkerhedsmæssige uddannelse. Mærkerne skal tages fortløbende, alle prøver indeholder også stof fra de foregående mærker. De bedømmes af en ryttermærkedommer. Beståelse af Ryttermærke 3 betragtes som gennemført basisuddannelse i ryttermærkerne.

Specialmærkerne er ligestillede mærker, der retter sig henholdsvis til stævnerytteren og hesteejeren. Specialmærkerne kan kun erhverves, hvis basismærkerne er bestået. I konkurrencemærket kan rideprøven aflægges hos en autoriseret disciplindommer til et klubstævne. Den teoretiske og praktiske prøve aflægges dernæst på normalvis hos ryttermærkedommerne.

Der kan påbegyndes ryttermærkeuddannelse på 3 niveauer Intromærke 1, Ryttermærke 1 eller Ryttermærke 3.

Efter at have taget alle mærkerne er rytteren på et niveau, hvor der kan fortsættes med at tage de nuværende ”metal”-mærker.

Breddereglement

Ryttermærker