Hvordan bliver jeg dommer

Her på siden kan du læse nærmere om, hvordan du kan uddanne dig til ryttermærkedommer.

En ryttermærkedommer skal have en generel interesse for at fremme sikkerheden i Dansk Ride Forbund, være fyldt 18 år og kunne træffes via telefon og mail. For at kunne starte på uddannelsen skal du have en generel viden og færdighed svarende til selv at have taget eller have undervist i ryttermærker eller de tidligere ridemærker. Det prioriteres højt at rekruttere nye dommere blandt vores undervisere.

Optagelse på uddannelsen finder sted på foranledning af en skriftlig ansøgning stilet til Dansk Ride Forbund. Antages ansøgningen, vil du blive sat i kontakt med en læremester, og sammen udfylder I en uddannelsesaftale, der indsendes til DRF. Uddannelsen er ikke påbegyndt, før DRF har modtaget uddannelsesaftalen.

Selve uddannelsen er en mesterlæreuddannelse, hvor dommeraspiranten efter godkendelse af Dansk Ride Forbund følger en eller flere ryttermærkedommere i en periode. Uddannelsens varighed er afhængig af aktivitetsniveauet. Læremesteren indstiller efterfølgende dommeraspiranten til en prøve, der arrangeres i fællesskab mellem læremester og forbund. Ved bestået prøve betragtes aspiranten som færdiguddannet.

Ryttermærkedommere mødes en gang årligt til et erfaringsudvekslingsseminar, og der er mødepligt som minimum hver andet år.

Download:
Uddannelse til ryttermærkedommer (pdf)

Breddereglement

Ryttermærker