Natur og Miljø

Harmoni mellem mennesker, heste og naturen er et af de områder som har stor interesse for forbundet. Derfor er prioriterer Dansk Ride Forbund at være certificeret som Grønt forbund gennem Danmarks Idrætsforbund.

Forbundet giver klubberne råd og tips til miljøspørgsmål gennem personlig rådgivning, informationer på hjemmesiden, samt muligheden for at opnå en miljøcertificering, som en del af certificeringsordningen som består af 2 basiscertificeringer og 4 profilcertificeringer.

I 2012 lancerede forbundet den nye breddedisciplin TREC. TREC er en aktivitet, der har til hensigt at give forbundets klubber mulighed for organiserede aktiviteter i naturen. Både i miljøcertificeringen og i TREC ligger der en uddannelse af rytterens måde at gebærde sig på i naturen, dels under hensyntagen til andre brugere af naturen men også i sikkerheden til hest.

Dansk Ride Forbund har repræsentanter i Friluftsrådet, samt i statsskovenes brugerråd, og de natur- og miljømæssige interesser varetages derved af engagerede folk. Alle disse frivillige ildsjæle går under betegnelsen Naturrepræsentanter.

Breddereglement

Ryttermærker