x

Tolkning af forsamlingsforbuddet spænder stadig ben for stævner og aktiviteter - DRF arbejder på afklaring

af  Julie Servé Regtved - udgivet den 14. maj kl. 10.40
Hvad der gerne skulle have været en positiv nyhed, da Kulturministeriet, DIF og DGI i går aftes (13. maj) opdaterede deres retningslinjer for udendørs idræt, endte med blot at skabe mere forvirring i ridesporten.

I de opdaterede retningslinjer blev ridning nemlig nævnt i forbindelse med, at der gives grønt lys til turneringer, såfremt forsamlingsforbuddet på max 10 personer overholdes. Men netop forsamlingsforbuddet spænder i denne situation ben for os, da DRF i dialogen med Rigspolitiet har fået kategorisk nej til alle former for arrangementer med flere end 10 deltagere i alt.

Ifølge Rigspolitiet tolkes forsamlingsforbuddet forskelligt afhængigt af, om der er tale om hverdagssituationer såsom træning, eller et arrangement. Altså må der max må deltage 10 personer totalt i ét arrangement, og ikke 10 personer ad gangen, som det gælder i træningssituationer. Denne fortolkning er DRF stærkt uforstående overfor.

Førend der foreligger en enslydende melding fra både DIF, Rigspolitiet og Kulturministeriet på, hvordan et arrangement i ridesporten helt konkret kan afvikles uden overtrædelse af forsamlingsforbuddet, kan DRF desværre ikke melde yderligere ud. Vi er lige så uforstående over for denne helt og aldeles ulogiske skelnen mellem arrangementer og træning, som resten af ridesporten er, og vi kæmper som sagt for at få en konkret afklaring. Vi kan ikke understrege nok, at der ikke er noget, vi hellere vil, end at få åbnet op for stævner og aktiviteter igen.

14-05-2020

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale

Sponsorer:                                                                                                                          -