Opdateret info vedrørende håndtering af medarbejdere i rideklubberne

af  Julie Servé Regtved
På baggrund af Corona-situationen har DRF haft kontakt med Dansk Erhverv, som har givet os følgende svar på, hvorledes klubberne kan håndtere evt. hjemsendelser, afskedigelser og individuelle aftaler med medarbejdere samt statens forskellige hjælpepakker.

OBS: DRF anbefaler rideklubber, som har behov for sparring på hjemsendelse og evt. afskedigelser af medarbejdere, at søge yderligere viden og information om mulige hjælpepakker fra staten på Finansministeriets hjemmeside.

Hvis klubben er medlem af Dansk Erhverv
Som nævnt har DRF ikke mulighed for at rådgive yderligere omkring personaleforhold, men de klubber, der er medlem af DE, kan kontakte DE direkte på deres hotline for individuel rådgivning på Tlf.: 33 74 64 00 eller via e-mail på hotline@danskerhverv.dk. Er man ikke medlem, kan man orientere sig nedenfor.

1. timelønnede medarbejdere:
Ved hjemsendelse af medarbejdere
- Hvis klubben vælger at hjemsende timelønnede medarbejdere, skal disse lønkompenseres af klubben.

De særlige omstændigheder meldt ud af myndighederne giver klubben udvidede muligheder
Grundet den nuværende situation har klubben – uden de normale varslingsregler - lov til at pålægge medarbejderne følgende:
- Afholdelse af ferie (den tilgodehavende ferie, som er optjent til afholdelse inden 1/5 2020)
- Afholdelse af ferie-fridage
- Afholdelse af afspadsering

Søg at indgå individuelle aftaler
Grundet den nuværende situation har klubben mulighed for at indgå individuelle aftaler omkring følgende:
- Lønnedgang
- Færre timer
- Fri uden løn i en periode
Alle disse aftaler har til formål at fastholde medarbejderne og undgå fyringer

Ingen ændringer i forhold til opsigelse
Evt. varsel fremgår af den enkelte medarbejders ansættelseskontrakt og er ikke påvirket af den nuværende situation.

2. F
astansatte medarbejdere:
Rideklubberne har som udgangspunkt, såfremt man forventer at skulle afskedige mere end 30% af medarbejderne, mulighed for lønkompensation fra staten. Læs mere her. Derudover kan Erhvervsstyrelsens hotline (for virksomheder og organisationer) kontaktes på tlf. 72 20 00 34.

18-03-2020

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale

Sponsorer:                                                                                                                          -